Články / Rozhovory

Manon meurt: míň folku, víc rocku

Manon meurt: míň folku, víc rocku

Bára Vondrášková | Články / Rozhovory | 10.03.2014

Rakovničtí vyznavači shoegazu a post-rocku Manon meurt existují sotva rok a půl. Za tu dobu už toho stihli víc než kdejaká kapela za několik let - zvlášť po loňském koncertě v pražské Arše, kde předskakovali My Bloody Valentine, se o nich začalo nadšeně mluvit v širších kruzích. Letos v únoru jim konečně vyšla deska, nesoucí šest skladeb z jiného světa. Nejen o ní si se mnou popovídali Káťa Elznicová, Vojta Pejša, Síma Kuchárová a Jirka Bendl.

Jak došlo ke vzniku vaší kapely? A kdy to bylo?
Síma: Dali jsme se dohromady v roce 2011, kdy Káťa měla svůj folkový projekt a byla pozvána na rakovnický Coombal. Nechtěla tam hrát sama, ale s doprovodnou kapelu, tak poprosila Vojtu, jestli by jí nepomohl. Ten sehnal Jiřího, se kterým už spolu dlouho hráli...

Vojta: A pak sehnali Símu. Čirou náhodou.

Předtím, než jste se dali dohromady, jste hráli každý v jiné kapele. Vojta měl s Jirkou The Followers, v podstatě šedesátkový revival, teď hraje Vojta v Amnesii, Jirka bubnuje v Mara Jade, Síma v Operation G-point a Káťa měla kromě sólového projektu i grungeové Mind Fiction... Jak jste vy čtyři dospěli k tomu, že hrajete shoegaze?
Káťa: Prostě jsme hráli a hráli, až z toho něco vzniklo...

Síma: Ono to vlastně ani není nic jinačího, než co to bylo předtím, akorát je v tom víc krabiček...

Vojta: ... míň folku, víc rocku...

A inspirace?
Síma: Zrovna nedávno jsme s Káťou přemýšlely, jestli vůbec máme nějakou jednu jedinou kapelu, kterou bychom poslouchali všichni, a vyšli nám z toho jenom Deftones. Každý posloucháme něco absolutně jiného, inspirace přichází ode všech, každý přináší něco svého.

A co nejraději posloucháte?
Vojta: Káťa teďko poslouchá FM Belfast.

Síma: Jó! (smích)

Káťa: Já každou chvíli něco jiného. Vždycky mám období, kdy poslouchám nějakou kapelu, pak se mi to začne ohrávat...

Jirka: Teď jsem zrovna slyšel živák The Police z Buenos Aires z roku 2008 nebo 2009... A to je fakt dobrý, ty jo. Nebo cestou z Plzně jsme dávali poslední album od Norma Jean, což je takový americký křesťanský hardcore. Chci říct, že záběr každého z nás je dost široký.

A kdo tedy skládá hudbu a kdo je autorem textů?
Vojta: Texty jsou většinou na Kátě a hudbu skládáme všichni. Já třeba přinesu nápad, ale dotváří se ve zkušebně.

Původně jste se jmenovali Katie and the Accessories, proč došlo ke změně jména?
Vojta: Protože jsme začali dělat něco jiného. Dřív to bylo tak, že Káťa měla písničky a ty jsme hráli. Její písničky, který složila ještě sama s akustickou kytarou.

Síma: Už nejsme jenom doplňky.

A proč zrovna Manon meurt?
Jirka: Já viděl knížku od Samuela Becketta z nějaké románové trilogie... Ta knížka se jmenuje Malone Meurt. Zalíbil se mi název, zapadal do nálady toho, co Vojta zrovna dělal a poslouchal, shoegaze... Tak jsem si říkal, že by to bylo pěkný, jenže pak jsem zjistil, že Malone je starej chlap, kterej chce umřít, což moc nesedělo do konceptu – holčičí zpěv a tak. Hledal jsem jiné francouzské jméno a napadl mě Nezval... A našla se Manon.

Už jste stihli projet takřka celou republiku, která místa a které koncerty považujete za nejvýznamnější?
Vojta: Nejdůležitější se určitě odehrál v Praze před My Bloody Valentine. Ale každý koncert považuju za důležitý v tom, že jsme po každým z nich měli nabídku na další koncert. V tomhle jsme měli fakt štěstí.

Jirka: A hlavně jsme pořád na začátku, jsme kapela sbírající zkušenosti a každý klub je odlišný, jak zvukově, tak náladově, a to si užíváme, to, jak je každý místo jiný... I když si ve zkušebně myslíme, že jsme připravení na všechno, pak někam přijedeme a stejně nás něco sakramentsky překvapí a říkáme si: ,,Tak tady jsme ještě chybu neudělali...“ I z toho důvodu je každé místo supr.

Ještě ke koncertu před My Bloody Valentine – jak se vám podařilo tam dostat?
Vojta: Doslechli jsme se, že tady budou My Bloody Valentine a začali vtipkovat, že si s nimi zahrajeme...

Síma: Já už měla koupený lístek...

Jirka: A já si zase říkal, že bych si to mohl aspoň poslechnout...

Vojta: ... no a předtím jsme hráli v Kladně v klubu Auto Da Fé, kde jsme se seznámili s majitelem Petrem Dočekalem, který nám to pak v podstatě zařídil a díky němuž jsme začali brát vážně to, že bychom se tam mohli dostat. Věděli jsme, že v Praze nemají předkapelu, ostatně málokde mají předkapely, koukal jsem, co před nimi hrálo v Anglii... Byl to nějakej folk, folk rock nebo co to bylo... Zkontaktovali jsme Petra, on napsal mail do Charm Music, kteří pořádali koncert My Bloody Valentine... No a vyšlo to.

A jaký bylo setkání s kapelou?
Káťa: Vojta se snažil.

Síma: A my byli takoví votroubenci.

Jirka: My jsme se taky snažili, ale nikdo nic neřekl... Já bych to svedl na ten jejich irský přízvuk.

Vojta: Mě by ani ve snu nenapadlo, že s nima pokecáme. Říkal jsem si: ,,Ty jo, aspoň kdybychom se s nima mohli vyfotit!“, no a nakonec nás pozvali do backstage a my najednou ani nevěděli, na co se jich zeptat...

Jirka: Oni ale byli taky takoví, my tam přišli a mysleli si, že si nás nebudou všímat, ale oni tam stáli proti nám a očekávali konverzaci. Nesměle čekali, co z nás vypadne. Pomalu to vypadalo, jako kdybychom stáli proti třicet let starýmu zrcadlu.

Káťa: Tak nám každému pochválili to svoje, mně zpěvačka řekla, že hezky zpívám, Símě zas chválila basačka basu...

Jirka: Jsou to takový hodný mámy a tátové.

Je pravda, že si stěžovali, že hrajete moc nahlas?
Vojta: Jo, měli jsme zvukovou zkoušku, zvučil nás Šmity. Docela si s tím vyhrál a byli jsme dobře nazvučení, ale pak tam prý za ním přišel nějaký technik s tím, že jsme moc nahlas, že jako předkapela musíme být tišeji. Každopádně nevím, jestli ho Šmity vůbec bral v potaz...

Jirka: Se Šmitym jsme pak nahrávali desku. Na tom jsme se domluvili už před koncertem, kvůli tomu se nám i nabídnul, že nám nazvučí koncert v Arše, protože o nás nic nevěděl, tak aby nás vůbec slyšel.

Jak jste spokojení s deskou? Povedlo se docílit zvuku, jaký jste chtěli? Vojta: Já to mám strašně oposlouchaný, takže ani nevím, jestli je to dobrý nebo ne. Ale z toho, co jsme udělali ve studiu, jsme vymáčkli sto procent, takže jsem spokojený, za novou deskou si stojím.
Jirka: Kdybychom neslyšeli z různých stran věci jako ,,Vy to točíte s tímhle člověkem? A proč ne s tímhle?“ nebo ,,Vy jste oslovili tady toho?“, tak bychom všichni čtyři byli v sedmým nebi. Ale protože za tebou neustále chodí lidi, kteří uvažují o muzice jako o politice, tak tě najednou donutí o tom přemýšlet a začne ti šrotovat a říkáš si: ,,Jo, tady ten zvuk je vlastně divnej,“ a strašně tě to znejistí a ve výsledku to podkope veškerou radost z toho, že něco točíš.

Síma: Mě zamrzelo na některých lidech to, že ještě ani nebyla venku nahrávka a oni už nás odsoudili, úplně desku vzdali jenom kvůli tomu, že ji budeme nahrávat se Šmitym. Začínali jsme na malé scéně a pak udělali desku v dá se říct mainstreamovým studiu, a to hodně lidí nechtělo skousnout. A nedali desce ani šanci.

Jirka: My ale nejsme kapela, která by měla nějaký přesvědčení, jako že „ty seš mainstream, s tebou se nebavim“...

Vojta: Prostě to neřešíme, stejně jako jestli někdo jí maso anebo ne...

A co plány do budoucna?
Vojta: No, nějaký klip bychom si měli rychle vyřešit... Už se nám i ozvalo pár lidí, kteří by nám ho chtěli udělat. Chceme určitě koncertovat. A chceme se podívat i za hranice, ne jenom na Slovensko, ale třeba do Maďarska... Né, samozřejmě chceme zkusit Německo, Anglii. A ještě bych chtěl něco nahrát i v jiných podmínkách, aby bylo více času si se zvukama zaexperimentovat. To mě láká. Ale netuším, kdy to bude. Snad co nejdřív.

Info

Manon meurt
http://bandzone.cz/manonmeurt

foto © Vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace