Veronika Miksová | Články / Profily | 10.07.2013
Divoká kočka, enfant terrible polské hudební scény, klukovsky svůdná téměř čtyřicátnice s charismatickým hlasem, oblíbená herečka Agniezsky Holland nebo vytrvalá provokatérka kopající do všeho, co je Polákům svaté – to je Maria Peszek, jež zanedlouho rozezní i vysoké pece v Ostravě.
Divadelní i filmovou herečku a kontroverzní písníčkářku předurčila k umění rodinná anamnéza - herectví. V devadesátých letech se Maria naplno věnovala divadlu a filmu, prohrála se řadou divadelních představení, celovečerních i televizních filmů. Než se definitivně rozhodla pro sólovou hudební dráhu, stihla si ještě krátce zaexperimentovat s kapelou Elektrolot. Její debut Miasto Mania vyšel v roce 2005, zanedlouho získal platinu a umístil se na šestém místě v polské hitparádě. A proč je Maria pro Poláky zosobněním slova kontroverze?
Hlavně na dalších albech rezonují typická peszekovská témata jako kritika vlasti, Boha a sociální role ženy v polské společnosti. Vyloženě tenký led vyholená divoženka pokouší s druhým koncepčně stavěným kusem Maria Awaria, které je o tabuizovaném sexu. Dělení Polska na lovers or haters mohlo začít. Text písně Hujawiak je břitký i na nás, a co teprve v Polsku. Navíc se naváží do tamního folkového tance kujawiak, což je nevídaný útok na solar národních citů. Výsledkem je nicméně i přesto platina a první místo v Polish Albums Chart.
K další aktivitě slečny nevymáchané patří dvouhodinový hudební pořad Radio Maria, který můžete naladit každý čtvrtek na radiu Roxy FM. Název ironicky odkazuje ke katolickému ultrakonzervativnímu Radiu Maryja, jež i šéfredaktor britských novin Catholic Herald označil za nejobskurnější rozhasovou stanici světa s rigidním pojetím křesťanství.
Poslední loňské album Jezus Maria Peszek vzniklo částečně jako výsledek nervového zhroucení a pohybu po dně. Peszek se z přepracování cítila „ jako Nicholson po lobotomii v Přeletu nad kukaččím hnízdem", neúspěšnou terapii vystřídal dlouhý pobyt v Thajsku, kde o ni pečoval přítel. Jezus Maria Peszek má rockovější a temnější nádech, Pán zde není pastýřem Marie Peszek, která si žije po svém, a Polsko nešetří ani za mák, i když ho miluje. V elektrodisco songu Sorry Polsko otevřeně huláká „gdyby była wojna, byłabym spokojna, nie musiałabym wybierać ani myśleć jak tu zyć". Fanoušci a kritika přijali album navzdory ožehavosti témat vřele. Placka je věnována lidem s démony v hlavě, protože i oni mají svobodnou vůli, jde jen o to, jak s ní naloží a kdo jim pomůže. Maria měla prozatím štěstí.
Maria Peszek (pl)
www.mariapeszek.pl
www.colours.cz
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.