Shaqualyck | Články / Reporty | 22.07.2013
Z rádia je neuslyšíte, reklamní znělku si od nich nikdo nekoupil, přesto mají i v odpoledním horku plno. A zaslouženě. O kom je řeč? O brněnských Květech. Papoušek noci, housle a podmanivá kytara Martina Evžena Kyšperského. Žánrově tak nějak mezi. Krása, domácí mají vůbec po celé čtyři dny silné zastoupení. Potěší košatý výběr interpretů: Wanastovky, ale i Pražský výběr. Xindl X, ale i Plastici a Umakart. A Zrní a Kittchen a Luno a vůbec…
Vybere si každý. Barvám šlo vždycky hlavně o pestrost a je dobře, že nezůstalo jen u proklamací. Jistě, leckdo bude reptat a ptát se, jestli takový festival opravdu potřebuje Vojtu Dyka. Vtip je v tom, že Colours není festivalem alternativním, nýbrž alternativu (krom jiného) nabízí. A osobně mě nepohoršuje, když si můžu jeden večer s tisícihlavým davem zaskákat na Tatáče a následující odpoledne věnovat intimněji posazenému Václavu Havelkovi nebo komorním poetům Kieslowski a jejich klavírní onanii a zpívánkám o močbě. Od toho přece máme žánry a pódia malá, větší a ještě větší. Pevně doufám, že tomu v příštích letech nebude jinak. Pro mě za mě může hrát Markéta Irglová v Gongu každý rok. Hlavně když zůstane zachována možnost zběhnout k Radůze. Nebo třeba k The Tap Tap, jejichž neotřelé a nebojácné vystoupení na hlavní scéně přihlížela kulisa víc než důstojná. Dokonale to ilustruje fakt, že vítkovický happening je akcí skutečně bez bariér, ať už jde o publikum nebo účinkující. Respekt, Ostravo! Kéž by vašeho příkladu následovaly i ostatní podniky.
Čtvrtý den potvrdil starou festivalovou pravdu, že ať děláte, co děláte, všechno stejně nestihnete a volba bývá nelehká. Nakonec sázíme na Botanicu a jejich dovádivé čardášové kreace, které plac zaplnily rychlostí blesku. Paul Wallfish je démon, stejně jako před třemi lety na Muzejce šplhá po všem, co mu přijde do cesty, drtí klaviaturu a s nezbytným ampliónem strhává dav. Jen ta šílená maska chybí. A z jeho I Desire mám husinu i na stopadesátý čtvrtý poslech. Spokojenej jak želva se loudám do osvěžovny. Slunko pere, počasí letos přálo, za celé čtyři dny ani kapka. Únava už je značná, ale Colours jdou do finále a Tomahawk jsou silná motivace, takže kafe, kafe a ledový proud vody za krk (i jinam). Mike Patton, ač obklopen špičkovými spoluhráči, na sebe logicky strhává veškerou pozornost a náramně si to užívá. V případě Tomahawk jde o posun k ostřejšímu a výrazně razantnějšímu zvuku proti někdejším Faith No More, legitimní hardrockové struhadlo. Božský Mike orálně stimuluje pozlacený mikrák a v mezičase laškuje s obecenstvem. „What movies have you seen lately?“ Oběť z publika nesměle šeptne, že Argo, načež Patton udělá z oscarového hitu „some east european porn“. Ten kocour to má pořád v ruce, s takhle širokým záběrem nikdy nevydržíte přešlapovat na místě.
S posledními slunečními paprsky opouštíme Vítkovice. Víc už se do nás letos nevejde. Propotili jsme pár triček, nabrali do bot něco strusky a nechali se čtyři dny unášet svojskými móresy zdejšího světa. Pocity smíšené, ale intenzivní. Příště zas! P.S.: Za celou dobu jsme zahlédli jedno jediné batikované tričko, za to hipsterů bylo jak much. Ale to není můj problém.
Colours of Ostrava
20. 7. 2013, Dolní oblast Vítkovic, Ostrava
foto © Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.