David Loch | Články / Reporty | 27.03.2013
Kdo věnoval sobotní večer strahovské Sedmičce, ten musel chtě nechtě very quickly zapomenout na kosu, která Česko né a né opustit. Venku sice stále mráz jako z tutoriálů pro přežití arktických kempů, ale koncert brooklynských The Men přesto přilákal a rozehřál početné obecenstvo.
Předkrm servírovali pražští Worldhood, jejichž vystoupení rozhodně nepůsobilo, jako že by mělo jít o pouhou kulisu. Set šesti skladeb byl našlapaný amerikánským punk rockem. Hutná basovka, otevřené riffy a odkódované bicí dávaly vzpomenout, že se nachýlil čas vytáhnout prkno a jít házet držky. Nejsilnější skladba byla bezpochyby Never Happened z jejich prozatím posledního sedmipalce. Bohužel dostáli skromnější pozornosti, což zná každý, kdo okusil roli předskokana.
Pětice The Men, jež nedávno vypustila novinku New Moon, se ukázala asi půlhodinu po doznění posledních tónů Worldhood. Vylezli zpoza podia a bez puntičkářského dolaďování hned odpálili Without a Face. Publiku, které se odkudsi nahromadilo před odposlechy, nedělalo problém být od počátku ve varu. To bylo v kontrastu s poměrně smířlivým Markem Perroem, který celou dobu proseděl za klávesami, ač jindy klátí kytaru, a nevypadal, že by v něm kvůli tomu bouchaly saze. Naopak Ben Greenberg, jenž začal koncert s utrženým éčkem na kytaře, vydal za dva, což na konci znamenalo i lehký pád do křovin komb.
The Men působili velmi uvolněně a sžitě. Vystoupení zodpovědělo dotaz, zda jsou jejich koncerty opravdu takový mord. Jsou – nebo minimálně ten pražský. Ona „táboráková“ část z New Moonu ustoupila rychlejším věcem, v nichž se mohl Rich Samis vytáhnout a třískat do bubnů hlava nehlava. Jedinou výjimkou byla I Saw Her Face, při níž i jádro kotle jen tiše probublávalo.
Poté ale zas křemičitá exploze, pogo a Kevin Faulkner v popředí. Triko s nápisem Bob Dylan Motorcycle Club. Hned vedle Nick Chiericozzi s dalším potiskem – Black Sabbath a Master of Reality. A zpět mimo realitu. U mikráku se střídá kdekdo, jednou Greenberg, podruhé Perro. Abychom nezjistili, kdo je frontman, tak nakonec i Chiericozzi s Faulknerem. Právě to bylo na vystoupení The Men sympatické. Rovnoměrně rozložená pozornost.
Koncert nevyplnily jen novoty jako The Brass a Electric, dostalo se i na skladby z ceněného Open Your Heart. Ačkoli se nedalo říct, že by publikum reagovalo na jednotlivé songy rozdílně, Open Your Heart a Turn It Around sklidily od nezkrotných návštěvníků halasnějšího přijetí.
Při čekání na poslední tři přídavky vedle mě kdosi utrousil, zda nebyli The Men příliš monotónní. To nejspíš souviselo s jejich minimálně sedmiminutovými improvizačními opusy. Zapřemýšlel jsem, jestli by koncert zůstal organickým, i kdyby zaznělo víc z pokojného a countryově laděného repertoáru. A zda-li by ten kluk, který lezl po stropě jako spider-vepř, takhle lezl i při High And Lonesome. Teprve při cestě busem jsem byl s to hodnocení: nelezl by, poněvadž by rázem ubylo vztyčených rukou, jež by měly zápal ho unášet.
The Men (usa) + Worldhood
23. 3. 2013, Strahov 007, Praha
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.