Články / Recenze

Brooklynští „zachránci punku“ The Men

Brooklynští „zachránci punku“ The Men

Lukáš Pokorný | Články / Recenze | 20.03.2013

S kapelami vašeho srdce se to má jako s vlastními dětmi. I když úplně náhodou rozbijí porcelánovou sadu po babičce a v nových šatech se před vašima očima vyválejí v kaluži, stejně jim vždycky odpustíte. Dostanou zaracha nebo dva dny nepůjdou ven, odpuštěno ale mají většinou pět minut potom, co jste vynesli střepy.

Brooklynští „zachránci punku“ The Men se v posledních třech letech neflákali: natočili tři desky a objeli s nimi půlku zeměkoule. Slovo „neflákat se“ ovšem v jejich případě dostává zajímavý rozměr. Zatímco se Leave Home hrdě a právem prezentovalo jako bezstarostné fuck-off všem myslitelným i nemyslitelným hudebním limitům, předposlední Open Your Heart a hlavně nejnovější deska New Moon vsadila na úplně jinou kartu. Nekontrolovaný experiment je ten tam, parta kolem Nicka Chiericozziho se začala víc soustředit a kontrolovat: pryč jsou doby, kdy se The Men střídali za bicími, nahrávky dostaly jasnější kontury, ubylo post-hardcoreového vyšilování a s ním taky instantního pocitu všemohoucnosti. Špinavý a smradlavý LADOCH nahradil cajdáček Open the Door. Člověk se už nemusí bát, že ho sousedi nechají kvůli vibracím ve zdech vystěhovat. Naopak. Chce se po něm, aby začal dávat pozor a zavzpomínal.

I přesto, že New Moon už nikoho ze židle nezvedne (což není nutně špatné znamení), s Leave Home má přeci jen něco společného. Když se proposloucháte první „ohníčkovou“ půlkou, druhá půlka desky vás určitě nezklame. Jako by to Chiericozzi na své věrné zkoušeli znovu, tentokrát z opačného konce. Už nechtějí prověřovat vaši schopnost snést pohled na vyhřezlá střeva kytar odměnou za klidnější, o to extatičtější druhou půlku. New Moon zpočátku servírují honky tonk, jemné popěvky a akustické brnkání a zkoušejí to od lesa: když ty táborákové melodie vydržíte, naložíme vám toho se stoupající hladinou alkoholu v krvi trošku víc. A taky že jo. Dajána se někde v půlce páté písničky I Saw Her Face začíná potácet na kutě a nevědomky startuje lepší část večera. Vůbec nevadí, že si z něj zítra málokdo bude co pamatovat. A je už úplně šumák, že ovíněné Dajáně mezitím pozvracel spacák kamarád, co se předtím snažil dostat do jejích kalhotek.

Dynamika, se kterou se večer přehoupl z klidné fáze do divokého jančení kolem ohně, jde cítit nejlíp z mejdanu v nejlepší skladbě desky The Brass. Jednoduchý tříakordový základ je podložený zběsilým topolovským piánem, které se dere dopředu přes záplavu zkreslených kytarových zvuků. Do cíle doráží ruku v ruce s podobně splašenou Electric a závěrečným sedmiminutovým opusem Supermoon.

The Men prý desku New Moon nahrávali v zapadlé chatce kdesi v horách Catskills. Slovo „zapadlá“ je nutné brát s rezervou, stejně jako označení „hory“. S průměrnou nadmořskou výškou něco nad tisíc metrů to jsou spíš Beskydy Nového Yorku než Tatry a vzhledem k tomu, že se tam jeden ze zakládajících členů (Mark Perro) naučil pořádně štípat dřevo (a poslouchat Toma Pettyho), nebyla to asi žádná lesní askeze ve stylu Henryho Thoreaua. Ať tak či onak, s jejich novou deskou se to má podobně jako s každým delším pobytem v přírodě: v okamžiku, kdy se konečně vzdáte svého zhýčkaného já a začnete se vpíjet do korun stromů, začíná ta pravá cesta očisty.

Info

The Men – New Moon (Sacred Bones, 2013)
www.wearethemen.blogspot.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace