Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 17.04.2018
Ač na Smíchově, v Underdog's moc veselo v neděli nebylo. Obě – rovnocenné – kapely, domácí Blues for the Redsun a Kanaďané Big Brave, hrály na temnější struny, trhaly kosti a drtily ušní bubínky.
… a pak se z mlhy husté tak, že by se dala krájet, vynořily první tóny brněnských, bahnitě epických metalistů Blues for the Redsun. A začalo postupně se zintenzivňující stavění neprostupné zvukové zdi. Stavebními bloky byly těžkotonážní riffy vytahované z hlubin země, které se ve své pomalosti měnily až v dronové plochy. Vše to mělo systém a řád, vývoj, proměny a vlastně i příběh. Velmi temný, atmosférický a pronikavý.
Big Brave na to jdou jinak. Až primitivní riff tolik nepřechází do zvukových ploch (od toho jsou tu spíše zpětné vazby), rytmické struktury jsou jasnější, tolik se neroztékají do abstraktna. Od kreslení temných obrázků je navíc odsouvá i dominantní vokál drobné křehule s velkou kytarou Robin Wattie. Big Brave jsou schopní vybudovat napětí na základě jediného akordu a toto napětí šponovat několik minut, kdy to už už vypadá, že došli na vrchol. Jenže stačí cuknout, povolit otěže intenzity a jde to ještě o kousek dál. A konec nastává stejně náhle jako začátek. Big Brave, opírajíce se o průřez diskografií, plynule přešli ze zvukové zkoušky k hlavnímu setu. Žádné povlovné budování tajuplné atmosféry jako u Blues for the Redsun, ale hrábnutí do strun a vlak supící do kopce se může rozjet.
Tohle není typ akcí, na které by se chodilo omylem či náhodou. Reakce publika, byť velmi řídkého, byla poučená a v rámci možností i bouřlivá. Vstřícnost kanadské kapely však skončila úsměvy z pódia a stručným poděkováním, přídavků jsme se nedočkali. Intenzivní večer by se ale stejně jen rozmělňoval...
Big Brave (ca) + Blues for the Redsun
15. 4. 2018, Underdog's, Praha
foto © Anna Baštýřová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.