Anna Mašátová | Články / Rozhovory | 26.10.2017
Její tvorbu často popisují jako inuit indie nebo sněžné písně. Inuitka z Grónska Nive Nielsen začala psát muziku až na vysoké škole, dlouho překonávala strach z vystupování, přesto si získala pozornost takových muzikantů jako Howea Gelba, Johna Parishe nebo Ralpha Carneyho, s kterými nahrála první album Nive Sings! Trvalo dlouhých šest let, které Nielsen se svým proměňujícícm se ansámblem Deer Children trávila na turné, než vyšla druhá deska Feet First (Glitterhouse, 2016). Ani na ní nechybí jména slavných hudebníků z Calexica, Wolf Parade nebo Black Keys. Po sedmi letech se vrací do České republiky. Mnozí vzpomínají na její křehké písně na pódiu Colours of Ostrava, nyní přijíždí do Prahy v rámci Nouvelle Prague 2017.
Od teenagerského věku cestujete a nebyly to žádné eurovíkendy, ale dlouhé pobyty v zemích dosti vzdálených od rodného Grónska. Jak moc vás tato zkušenost ovlivnila a neměla jste někdy obavy z toho, jak to zvládnete?
Cestování je pro mě velmi důležité, je součástí toho, kým jsem dnes. Ale taky je tím, co jsem chtěla dělat už od malinka, vždycky jsem se obávala toho, abych neustrnula v komfortní zóně. Prvním místem, kam jsem se sama v sedmnácti letech odstěhovala, bylo Španělsko. Byla jsem překvapená, jak moc jsou si lidi z Grónska Španělům podobní, mnohem více než Dánům. Největším kulturním šokem byl nicméně přesun do Kanady. Všechny ty malé rozdíly a zároveň tolik věcí podobných, bylo to matoucí. Například zelená na semaforu pro chodce je bílá, ale lidi pořád říkají zelená. Záchody jsou níž, zato je v nich více vody. A tak dále. Říkala jsem si, proč prostě nemohou být raději úplně jiní, než jen v drobnostech. (smích)
První kytaru jste dostala od svého tehdejšího přítele, dnes spoluhráče Jana de Vroedeho, abyste zapomněla na stres ze studia politologie. Často vyprávíte, že jste vůbec netušila, co s ní, a musela se vše naučit. Měla jste k hudbě blízko už předtím alespoň jako fanoušek?
Poslouchala jsem mraky různé muziky, ne že bych sledovala nějakou konkrétní scénu. Byli umělci, které jsem milovala, stejně jako mám oblíbence teď. Nemyslím, že bych někoho zbožňovala, jsme všichni jen lidi, ale jistě, někteří jsou zkrátka úžasní a mají na vás vliv.
Mezi ně asi patří Howe Gelb z Giant Sand nebo John Parish.
Howe je mým hudebním hrdinou, z nějakého důvodu mi slovo idol nesedí. Miluju jeho muziku a jeho samotného, ale nezdá se mi správné dávat ho kvůli tomu na nějaký piedestal. Je mnohem lepší o něm smýšlet jako o reálném, normálním, všestranném člověku, který umí vytvořit něco tak unikátního, že vás dostane. On i John jsou velmi milí lidi, kteří vytváří nečekané a krásné věci.
Neskrýváte, že jste trpěla příšernou trémou, když jste v počátcích měla vystoupit na pódium. Jak jste se s ní vyrovnala?
Byla jsem vytrvalá. Prostě jsem dělala, co musím, až se to stalo normálním. Trvalo to ale hodně dlouhou dobu.
Nervozita z vystupování evidentně opadla, vždyť se věnujete i herectví, k vidění jste v holywoodských filmech i seriálech....
Miluju hraní, je to náročné, kreativní a taky velká výzva, což mi dokonale sedne!
Jak vznikl název Deer Children? Jelen je symbolem dobré intuice i opatrnosti. Dají se ta slova vztáhnout i na vaši kapelu?
Deer coby reindeer, tedy sob, i dear - milý. Založila jsem label s názvem Tuttu, což znamená v grónštině sob, na kterém jsem sama vydala první album Nive Sings! A tak nějak to vzniklo. V současné sestavě uvidíte Charlese Shapira na kytaru, banjo a pilu, Andrewa Collberga za bicím, Jana de Vroede na klávesy, kytaru a bicí, Joea Novelliho na trumpetu a klávesy a Johannese Hejla na basu.
Aktuální album Feet First vyšlo na labelu Glitterhouse. Faktem ovšem je, že se na něj dlouho čekalo, celých šest let. Proč?
Ráda mám na všechno dost času.
Live: Nive & The Deer Children (n)
3. 11. 2017 19:45
Futurum Music Bar, Praha
www.facebook.com/events/194444550580998
www.niveandthedeerchildren.com
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Jiří V. Matýsek 09.12.2024
Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.
Abbé 04.12.2024
Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.
Libor Galia 26.11.2024
Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…