Kremace | Články / Reporty | 07.08.2017
Hned na začátku dne jsme se nechali odvést k pódiu za Haley Fohr coby Circuit des Yeux. Její démonický hlas dokáže evokovat spoustu niterných pocitů a motivovat ke změně. Hravá píseň Do the Dishes zněla prostorem jasně a výstižně, protože těžko lze zvrátit společenské pořádky bez aktivity každého jednotlivého. Fohr nás nechala kontemplovat nad vlastními osudy. Bylo to magické, nestrojené, dodalo to sílu.
A té bylo zapotřebí před okupací hlavní stage, která se blížila s příchodem tmy. S Boris přišel dým, hodně dýmu, dým, který hladí a kope zároveň. Už ani nevím, zda byl nástup na stage pompéznější než sestup z ní. Bubenické paličky rozhozeny do všech světových stran, vrstva Atsuaova make-upu stále fresh a my také. Tolik let fungování, tolik koncertů, tolik intenzity vybízí k otázce, zda nemají členové silmultánně žijící inkarnace?
Na Swans jsme si počkali vysedávaje u jezírka, jak poetické. Jeden z jejich jistojistě “posledních” koncertů měl uzavřít celý letošní Off, uzavření to však bylo rázu diskutabilního.
Michael Gira by si na letošním Offu jen těžko mohl stěžovat, že mu nebyl dopřán dostatek prostoru. Střihl si to jako kurátor Experimental Stage, do jejíhož pátečního programu začlenil mimo jiné kytaristu Swans Normana Westberga, Jamieho Stewarta (Xiu Xiu) a Lawrence Englishe v projektu Hexa či Annu von Hausswolf. Jelikož v pátek Gira vystoupil se svou sólovou tvorbou, nedělní koncert Swans asocioval pomyslné uzavření kruhu.
Od momentu, kdy Christophu Hahnovi přestal fungovat aparát, se kruh začal rozplétat. Kadenci úvodní části koncertu ublížila série pokusů a omylů, kdy Hahnovi donesli další dva zesilovače, z nichž až ten druhý byl funkční. Čaro se rozptýlilo a osudná pauza, kdy do backstage odešel na chvíli i Gira, se zakousla pod kůži. Peripetie technického rázu se týkaly i padajících kláves a nefungujícícho odposlechu, klobouk dolů, pokud se někomu tyhle elementy podařilo vytěsnit. Po opětovném zapojení všech nástrojů už nebylo cesty zpět. Bolestivé to loučení s festivalem. Set byl zkrácen o více než dvacet minut, pódium neshořelo, v Girových očích jsem plameny zahlédla jen při vyhánění security zpod pódia. Můžeme mu vůbec úsměvné klábosení se zapálenou cigaretou po skončení koncertu věřit? V puse mi zůstala hořkost.
OFF Festival 2017
4. - 6. 8. 2017
Katowice, Polsko
www.facebook.com/offfestival
www.off-festival.pl
foto © su
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.