Anna Mašátová | Články / Reporty | 05.04.2016
Vůbec si v případě hodnocení Baromantiky nechci hrát na objektivitu. Jak to tak v případě lásky bývá, nic jiného než pozitiva vám v hlavě stejně nenaskakují.
V Baromantice se snoubí protiklady, žánry a osobnosti, podivná spojení nepřestávají fascinovat ani na stopadesátý poslech. Ejhle, funguje to natolik, že se těšíte na koncert jako pachole na Ježíška a s prvními takty se roztékáte blahem.
Nehrají si na vysoké umění, přesto jsou texty jedny z nejkrásnějších, co zde vznikly. Nepotřebují komediantství, pódiovou show nebo symfoňák za zadkem, přesto se vám dostane pocitu velkoleposti. Faktem je, že takový pel-mel potřebuje extrémně silné hudební osobnosti. Pětice Dusilenka, Beata Hlavenková, Patrick Karpentski, Martin Novák a Matěj Belko umí předat emoce na výbornou, bez pachu umělosti a přehrávání. Aktuální dvouměsíční turné se zpožděním slaví zpěvaččiny prosincové čtyřicáté narozeniny, Oslava života, jak je šňůra pojmenována, je to doslovná a bohatá.
Dvě hodiny jsou dost času nejen k předvedení baromantického materiálu. Naléhavá Smiluje, kdy vám naskakuje husí kůže nad výkřikem „call me“, svatební Luna, Ticha černá, ve které Kollerův hlas z desky zastupuje bubeník Martin Novák, ale také téměř prehistorické kousky Pro Tebe i překvapující Tělo z Lenčina debutu. Klasické hrátky s loop station, odbourání se smíchy při Ptácích, výkřiky z davu „Lenka je nejvíc“ i bližší šepoty „Já ji žeru“. To doufám celý sál, přesto se neubráním podezření, že mnozí nemají o aktuální tvorbě kapely ani páru, reaguje se nejvíc právě na téměř dvacet let starou Pro Tebe. Nerudných a opilých podivných postav kolem se pohybuje nevídaně dost, pachuť z veksláckých móresů a keců, nad kterými zůstává rozum stát, vždyť nejste na koncertě Helči Vondráčkový.
Království zvyku nádavkem, publikum nepublikum, krásná je ta barokní romantika.
Baromantika
4. 4. 2016, Palác Akropolis, Praha
Archivní foto (c) Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.