Články / Reporty

Pentagramy nad Žižkovem (Perturbator)

Pentagramy nad Žižkovem (Perturbator)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 12.03.2019

Je vyprodáno? Vypadá to tak. Obavy z přeplněné Akropole byly na místě, hlavní sál je naplněný po okraj a nebýt důrazných štulců lokty, zůstal bych u vstupních dveří. Byl jsem varován už odpoledne, občas se to v Akropoli podaří – kapacita nestačí, jsou otevřeny spodní dveře a část publika je vytlačena do foyer. Kdo jsou vlastně návštěvníci tohohle koncertu? Jsou to metalheads, kterým učarovali synťáky na Brutal Assaultu a dusali v blátě před hlavní stagí? Jsou to klubeři odkojení technem, francouzským elektrem, nebo snad filmovými soundtracky minulých desetiletí a takovými Goblin či Tangerine Dream? Nebo prostě náhodní nadšenci, které sem přivedla osobitá neo-noirová hra Hotline Miami, k jejímuž soundtracku Pertubator podstatně přispěl? Těžko říct, sám se cítím v tomto ohledu částečně přináležící do každé z těchto skupin, přitom nikam.

Jde o zvláštní hudební kombinaci, nostalgická retro vlna říznutá metalovou estetikou a syntezátory. Neonové okultno, které se zhmotnilo pod hlavičkou labelu Blood Music. Hned zkraje je zřejmé, že půjde o spektákl – žhnoucí pentagram nad stagí sice nepřekvapí, ale stejně působí impozantně, stěny reflektorů vrhají do sálu paprsky studeného světla, vizuální stránka je promyšlená, aniž by sklouzávala k pouťovosti. První tóny sice ukazují, že přízvisko taneční elektronika, které Pertubator někdy dostává, nesedí jednoznačně, rostoucí moshpit to ignoruje a beaty strhávají nadšené posluchače i během klidnějších pasáží. Výrazné melodie, údery synťáků i živé bicí, které přidávají zvuku na syrovosti a dynamice. Vyvýšený stupínek pro headlinera a vůbec uspořádání scény dává tušit, že úmyslem je navodit dojem kázání, ale temnota hloub nesahá, hraje se na efekt.

Pertubatorova produkce vrací do let minulých, kdy klubový směr udávalo francouzské elektro a label Ed Banger. Postava ze synthwaveového svatostánku si nicméně drží jinou image, jiný výraz, než míval french touch před lety, paralelu by snesl leda Kavinsky, a to ještě obloukem. Vizuálně lze snad hledět k ikonickému kříži a monumentalitě Justice, tento krucifix je ale obrácený. Dlouhé vlasy, chladný výraz a uzavřené soustředění postupně roztává, dojde na headbang i komunikaci s publikem. Pertubator možná neprodukuje kdovíjak originální hudbu, spíš crossover srovnatelný třeba s Carpenter Brut, rozhodně ale svou tvorbu bere vážně, což je znát i na bohatě vybaveném a taky nekřesťansky naceněném stánku s merchem.

Dunivé hektické tracky s vysokým bpm a industriálními prvky strhnou jen dočasně, naproti tomu pomalejší, gradující skladby s filmovým nádechem fungují o poznání lépe. Nejde tolik o tanec, jako o prostor se na chvíli vytrhnout, zasnít, nechat pracovat vrstvené dystopické obrazy a celkový dojem. A to se během sugestivního setu více méně daří. Dokonce i běžná noční pouť Žižkovem pak nabývá matných, cyberpunkových kontur a neony nonstopů svítí trochu jinak. Pentagram poskládaný z vystřelováků zůstává obrazem večera.

Info

Pertubator (fr)
9. 3. 2019 Palác Akropolis, Praha

foto © Filip Kůstka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace