Jiří V. Matýsek | Články / Seriály | 09.07.2020
John Carpenter pověsil na hřebík filmařské, tedy režisérské řemeslo už asi definitivně. O to více dostává prostoru jeho druhá, skladatelská tvář. Hudbu ke svým filmů si psal odjakživa, v posledních letech zůstává věrný své „halloweenské franšíze“ a svou muzikou jí dodává jakési posvěcení. Nicméně tím nejzajímavějším z jeho aktuální diskografie je dvojice alb Lost Themes I a II, výborná kolekce fragmentů a nápadů, již s žádným filmem nespojuje.
Lost Themes se před pěti, resp. čtyřmi lety skvěle trefila do noty bujícího žánru synthwave, tedy návratu elektronické hudby k analogovým synťákům a divným zvukům. A oblíbili si to, mimo jiné, i metalisté – bez popůlnočních párty s Perturbatorem a jemu podobnými si už nelze představit festival Brutal Assault. A Carpenter se v tu správnou dobu vynořil z minulosti jako někdo, kdo je v tomhle zvuku doma. Jenže dvě alba a dost, pak se zase vrátil k soundtrackům.
„Bylo fajn zase skládat hudbu, která se neváže k pevně daným obrazům,“ pravil Carpenter před pár dny a na světě je skladba Skeleton. Do tří a čtvrt minuty se Carpenterovi podařilo vměstnat hromadu nápadů, celek připomíná onen typ tracku, který na soudtraccích slýcháváme coby End Titles. Tedy do jednoho kusu spojené fragmenty melodií, které nás provázely celým filmem. I tady se fantazie rozjíždí na plné obrátky: dusavý beat dodává potřebné napětí, táhlé syntetické akordy vykreslují atmosféru, klavírní téma, které převezme další vrstva syntezátorů, a později zkreslená kytara jako by ztělesňovaly nebezpečného padoucha. Jakýsi elektronický western, Morricone ve světě Blade Runnera.
Co do variabilnosti a bohatosti působí „B strana“ Unclean Spirit poněkud dietně. Soustředí se na ambientní plochy, na něž je položen jednoduchý klavírní motiv. Obrazů tolik nevyvolává, naopak hypnoticky strhává sama k sobě, k podprahově nervózní a strašidelné náladě. Děs může mít mnoho podob a John Carpenter už několikrát dokázal, že pár tónů na piano zmůže více než disharmonické smyčce.
Pod titulky i na taneční parket – Skeleton se hodí na obě místa. Buduje atmosféru, ale strhává i rytmem, o taneční remix si až okatě říká. Unclean Spirit zase omamuje hypnotickým klavírem. Trochu si – vlastně hodně – přeji, aby to nebyl jen malý záchvěv tvůrčí energie, ale návrat k „nefilmové“ hudbě. Byl bych zatraceně rád.
John Carpenter (us)
web skladatele
redakce 20.01.2025
Vrcholy, zážitky a vzpomínky z populárního festivalu Eurosonic Noorderslag, zatím letem světem, podrobnější report čekejte brzy.
redakce 20.01.2025
Housekeepers debutovali v roce 2023 na brněnském Kumstu a nyní pracují na mixech nových skladeb, které slibují další experimenty s nádechem hravé nadsázky.
redakce 17.01.2025
Rádi chodíme na akce Rachotu, Fource, do Akropole a MeetFactory, programová nabídka ARCHY+ stojí za zmínku. A nejen to, kam letos?
redakce 16.01.2025
Nejvíc srdíček zasáhly Eljel, Califato ¾, English Teacher, Petr Bursa a další.
redakce 15.01.2025
Útěky a potěšení. Koukejte s námi.
redakce 14.01.2025
Bangerů máme plné kapsy, stejně jako tanečních hitů, písniček o lásce, vzteku, ale i těch, co pohladí a zaléčí rány.
redakce 13.01.2025
V loňském roce si kromě Charli xcx a jejího alba Brat nebylo možné nevšimnout mnoha dalších nahrávek, detailnější přehled z různých koutů redakce níže.
redakce 12.01.2025
Na stagi "zapaluje rap, nechá ho hořet a háže si na hlavu jeho ostatky". Prostě rituál, další z nich bude hned zkraje února ve Fuchsu.
redakce 03.01.2025
Optali jsme se, co je provází vyjma velkých jmen.
redakce 25.12.2024
Posledné dva roky kapela strávila prácou na novom materiáli pre ďalší album, pričom v pláne je ešte jeden rok tvorivých príprav.