Jiří V. Matýsek | Články / Seriály | 09.07.2020
John Carpenter pověsil na hřebík filmařské, tedy režisérské řemeslo už asi definitivně. O to více dostává prostoru jeho druhá, skladatelská tvář. Hudbu ke svým filmů si psal odjakživa, v posledních letech zůstává věrný své „halloweenské franšíze“ a svou muzikou jí dodává jakési posvěcení. Nicméně tím nejzajímavějším z jeho aktuální diskografie je dvojice alb Lost Themes I a II, výborná kolekce fragmentů a nápadů, již s žádným filmem nespojuje.
Lost Themes se před pěti, resp. čtyřmi lety skvěle trefila do noty bujícího žánru synthwave, tedy návratu elektronické hudby k analogovým synťákům a divným zvukům. A oblíbili si to, mimo jiné, i metalisté – bez popůlnočních párty s Perturbatorem a jemu podobnými si už nelze představit festival Brutal Assault. A Carpenter se v tu správnou dobu vynořil z minulosti jako někdo, kdo je v tomhle zvuku doma. Jenže dvě alba a dost, pak se zase vrátil k soundtrackům.
„Bylo fajn zase skládat hudbu, která se neváže k pevně daným obrazům,“ pravil Carpenter před pár dny a na světě je skladba Skeleton. Do tří a čtvrt minuty se Carpenterovi podařilo vměstnat hromadu nápadů, celek připomíná onen typ tracku, který na soudtraccích slýcháváme coby End Titles. Tedy do jednoho kusu spojené fragmenty melodií, které nás provázely celým filmem. I tady se fantazie rozjíždí na plné obrátky: dusavý beat dodává potřebné napětí, táhlé syntetické akordy vykreslují atmosféru, klavírní téma, které převezme další vrstva syntezátorů, a později zkreslená kytara jako by ztělesňovaly nebezpečného padoucha. Jakýsi elektronický western, Morricone ve světě Blade Runnera.
Co do variabilnosti a bohatosti působí „B strana“ Unclean Spirit poněkud dietně. Soustředí se na ambientní plochy, na něž je položen jednoduchý klavírní motiv. Obrazů tolik nevyvolává, naopak hypnoticky strhává sama k sobě, k podprahově nervózní a strašidelné náladě. Děs může mít mnoho podob a John Carpenter už několikrát dokázal, že pár tónů na piano zmůže více než disharmonické smyčce.
Pod titulky i na taneční parket – Skeleton se hodí na obě místa. Buduje atmosféru, ale strhává i rytmem, o taneční remix si až okatě říká. Unclean Spirit zase omamuje hypnotickým klavírem. Trochu si – vlastně hodně – přeji, aby to nebyl jen malý záchvěv tvůrčí energie, ale návrat k „nefilmové“ hudbě. Byl bych zatraceně rád.
John Carpenter (us)
web skladatele
redakce 04.11.2024
Nerada škatulkuju, nechávám se překvapit. Miluju chvíle, kdy hudba prochází každým koutkem mého bytí – v ten moment na žánru vůbec nezáleží, říká Nika a vybírá.
Michal Pařízek 01.11.2024
Día de muertos, Dušičky, Halloween, všechno jedno. Dneska vyšla nová deska The Cure. Zajímalo by mě, zda to bylo plánované, nebo to tak prostě dopadlo.
redakce 30.10.2024
Playlist vytvořený jedenácti hráči orchestru, to jsme tu ještě neměli. A páteční koncert bude taky výjimečný, zve Karel Ančerl.
redakce 24.10.2024
Co chystá a kde se inspiruje slovenská zpěvačka, skladatelka a producentka?
Michal Pařízek 18.10.2024
V osm večer na Radiu 1, dneska třeba s Joan As Police Woman, Ninou Kohout, Sonic Interventions, Błoto, Greentea Peng, Neraev nebo remixem Despechá od Nusar3000. Que dices?
redakce 16.10.2024
Tučný playlist na dlouhý podzimní večer nebo na pre-party před pražským koncertem.
redakce 13.10.2024
Playlist oblíbených skladeb hudební producentky z Uruguaye, která přijede zahrát na příští Šelest.
redakce 12.10.2024
Jazz je svoboda, empatie, rytmus, komunikace, lidské příběhy, láska k hudbě, říká Vilém Spilka. Ale nechystá se jen na jazz.
redakce 05.10.2024
Jeden z veteránů evropské festivalové scény letos slaví úctyhodné šedesáté narozeniny. Který že? Kam vyrazit za hudbou, edice jazzová.
redakce 02.10.2024
Mappa funguje jako zvuková kartografie a spekulativní cestopis, zaměřující se na vytváření nepředvídatelných zvukových situací.