Články / Reporty

Pod tlakem Protomartyr

Pod tlakem Protomartyr

Veronika Miksová | Články / Reporty | 24.04.2016

Když jsem se sunula podél Grébovky, mlátilo se to ve mně jak Mayweather s Pacquiaem. Nešlo jen o to, že se chystala zahrát nejlepší postpunková kapela dneška, kterou jsem napoprvé trestuhodně přeslechla. Taky ve mně rostlo přesvědčení, že ten večer je poslední nejen pro Basement bar, který jsem si ani nestihla zamilovat. Když ale moje apartní cestovní kladivo na začátku večera roznýtovávalo mosazný druk na lavičce před klubem a z dálky ke mně doputovalo, že ten sedmapadesátiletej hudebník, co si nestihne užít důchod, je Prince, došlo mi, že můj agent intelekt mě klame jako obvykle.

Protomartyr nejsou tak úplně obyčejná kapela. Není to vůbec tím, že nahrát první desku No Passion All Technique jim trvalo čtyři hodiny, ani tím, že frontman Joe Casey vystupuje s o generaci mladšíma klukama, protože se nechtěl stát další rockovou kapelou, co hraje každej pátek v nějakým zaplivaným detroitským klubu. I když bejt tenkrát na předlonský Velikonoce v klubu v Lawrence v Tennessee, kde byli kromě kapely čtyři lidi včetně dvou barmanů, by mně vůbec nevadilo. Spíš to funguje proto, že silným motivem šlápnout do toho naplno bylo nečekané umrtí Caseyho otce a následný boj jeho matky s Alzheimerem. Smrtelnost je fakt a na to udělat si život podle svýho nikoho jinýho než sebe stejně nenajmete. Tomu chlapovi s vizáží vesnického strejce a mimikou sochy z přebalu poslední desky Agent Intellect věřím stejně bezvýhradně jako roky opakované výčitce “jak sis mohla ostříhat ty svoje nádherný dlouhý vlasy” jednoho páprdy od dědy z vesnice. Když vám řeknu, že druhou desku Under Colour of Official Right, tu s vlčákem na obalu, co cení zuby se stejnou vervou, jako Casey mimoděk cedí neskutečně silný a chytrý texty, poslouchám každej den už čtyři měsíce v kuse, nebudete se mi smát, že ne?

Jakmile Casey s kumpány vkročí na úsporné pódium zaplněného cihlového bludiště Basementu, ocitnu se ve smyčce, ze který není úniku. Nemá smysl rozpitvávat hloubku textů ani jejich přesný význam. Shrnula bych to tak, že pokud pojmenujete píseň po nechvalně známém útesu, ze kterého se svrhávali kriminálníci ve starověkém Římě “let them be shocked by gravity then the ground” (Tarpeian Rock) a nejsilnější píseň poslední desky vystavíte na otázce své umírající matky zaskočené předsmrtným třesotem těla (Why Does It Shake?), mluví to samo za sebe.

Z pódia se valí jedna věc za druhou, žádný zbytečný kecy. Perou to do nás pod tlakem a já jen doufám, že mi neexploduje hlava jako všem členům zástupu symbolizujícího tupost dnešní doby, kterému to kluci tak upřímně přejou v Tarpeian Rock. Joe si občas loajálně přihne ze své láhve jako my a já nevím, kdy naposled mně po koncertu nějaký kapely bylo tak jasný, kudy mám jít (nemyslím domů, volové).

Info

Protomartyr + Qui
21.4.2016, Basement Bar, Praha

foto © Tereza Kunderová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace