redakce | Články / Rozhovory | 05.10.2012
Londýnští Poino jsou na scéně pět let. Na Silvestra roku 2010 vydali debut Moan Loose. Jejich zvuk evokuje kapely jako Drive Like Jehu, Unwound, Johnboy nebo kapely z labelu Amphetamine Reptile. Můžeme je směle zařadit mezi nově se „formující hnutí“ kapel (Bear Claw, Self-Evident, Cartographer, Joe 4, The United Sons of Toil), které navazují na to nejlepší z hardcoreu a noise rocku 90. let. Na otázky odpovídal zpěvák a kytarista Gaverick de Vis, člen kdysi nadějných Giddy Motors (se Stevem Albinim nahráli desku Make It Pop, která vyšla na FatCat Records v roce 2002).
Vážím si d.i.y. principů, které vyznáváte (nahrávání, produkce, booking), ale jaký je tvůj přístup k používání internetu v nezávislé hudbě a hardcore?
Nevidím problém, když kapely používají internet k vlastní propagaci. Děláme to s deskami Horse Arm i s kapelou a nedovedu si představit lepší nebo levnější prostředek pro někoho, kdo vyznává DIY principy a nemá moc peněz.
A co internet jako korporátní médium?
Když už dojdeš tak daleko, že nahraješ a vyrobíš album, a pak se chystáš koncertovat, bylo by trochu divné nedat o tom nikomu vědět. Pokud jsi podepsal smlouvu s labelem, dělají (alespoň doufáš) tuhle práci pro tebe, protože potřebují prodat desky a potřebují peníze, aby mohli podepsat další kapely a koupit jídlo pro kočky, makarony a tak. Množství a měřítko propagace spočívá ale v tom, kolik peněz a času má člověk k dispozici.
Je to takhle jednoduché?
Prostě si nemyslím, že internet korumpuje lidi nebo jejich propagační touhy jinak než jakékoliv jiné nedigitální nástroje. Může jim to usnadnit. Když chceš prodávat a řídit svoje podnikání jako prase, budeš to dělat tak jako tak, ať už máš k dispozici jakékoliv prostředky.
Jaké je to mít v Londýně noiseovou kapelu?
Skvělé. Jasně, v Londýně je to pořád těžké, ale jeho velikost dává místním kapelám příležitost hrát častěji a víc se zviditelňovat. Díky festivalům jako ATP, které se začaly v nultých letech objevovat, a díky internetu je teď povědomí o undergroundové hudbě daleko zdravější, což je skvělá věc pro kapelu jako jsme my.
Jak teď funguje místní scéna?
Řekl bych, že hudební krajina v Anglii prochází, jako všude jinde, neustálými cykly. Malé výbuchy, kdy se najednou objeví hromada skvělých kapel, se střídají s periodami, kdy se nic neděje. Jako teď. Pokaždé se nějaká výjimka najde, musíte ale popadnout lopatu a vyhrabat si ji.
Horse Arm Records je projekt, který má sloužit potřebám kapely?
Horse Arm jsem založil s Rossem (baskytarista Poino – pozn. aut.) hlavně kvůli vydání desky s tím, že bychom časem mohli vydat i další naše projekty. Takže vyjde fantastická deska Buttonhead, snad na konci letošního roku. Pak by měla následovat další deska Poino.
Chystáte se vydávat i spřátelené kapely?
O tom jsme diskutovali, ale záleží to výhradně na naší finanční situaci. Jedna možnost, kterou jsme probírali, byla vydávat desky kapelám, které si stejně jako my dělají celou práci samy – nahrávání, produkci a výrobu. A pak by použily název Horse Arm, jako výraz určitého spojení, aby nemusely zakládat label. Všechno bez autorských práv, procentních podílů nebo čehokoliv takového.
Povíš mi něco o vašich bývalých kapelách Giddy Motors a Buttonhead?
Ano. Obě se rozpadly a oběma se líbilo číslo devět.
Aha. A co tě nejvíc hudebně ovlivňuje?
Dovol mi to podat takhle: Myslím, že důvod, proč Poino fungují tak dobře, je, že každý z nás nesnáší 90 % hudebního vkusu těch ostatních. A taky deodoranty druhých.
Aha. A co ty různé hudební preference?
Abych se téhle otázce zase vyhnul, doporučím vám anglický web I Highly Recommend. Místo rozhovoru požádají kapelu o malý výběr hudby, kterou zrovna poslouchají a chtějí ji doporučit.
Dobře. Jaká londýnská kapela na vás měla největší vliv?
Nemůžu mluvit za ostatní, zrovna totiž spí, pšššt. Pro mě to byli The Who. V sedmi letech jsem dostal desku The Story of the Who. Změnila mi život.
Před pár lety hrála v Čechách skvělá britská kapela Silent Front, znáte se?
Jo, na začátku roku jsme spolu odehráli pár koncertů. Skvělí kluci a navíc vaří skvělé těstoviny.
O čem je deska Moan Loose?
O tom, kde se tvoří sny.
Aha. S hudbou nám to moc nejde. Je někdo z členů Poino fanouškem některého z londýnských klubů Premier League?
Ne. Jediné sporty, které jsem schopen v současné době provozovat, jsou šipky, jídlo a vzpírání.
Autor: Oto Horší. Vyšlo ve Full Moonu #16> / 2011.
České koncerty Poino 2012:
http://poino.bandcamp.com
5/10 @ Boro, Brno
6/10 @ Klub CP4, Hradec Králové
7/10 @ Café V Lese, Praha
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.