Články / Reporty

Pomíjivý strach z prázdnoty (Order of Sonic Chaos 1: Ephemeral Shrine)

Pomíjivý strach z prázdnoty (Order of Sonic Chaos 1: Ephemeral Shrine)

Minka Dočkalová | Články / Reporty | 23.08.2022

Nádech a výdech, chlad a ozvěna kroků, vrčení a pískání zvukových skulptur. Katakomby Centra experimentálního divadla po roce opět ožívají projektem Terénu (pole performativního umění) a odvážně se pouští do trilogie Order of Sonic Chaos, kterou kurátorsky i autorsky provází zvukový umělec Jonáš Gruska. Právě probíhá její první část Ephemeral Shrine. Názvem se odkazuje ke snaze autorů přenést do prostoru katakomb esenci posvátného. Jak se jim to povedlo a na co dalšího se můžeme těšit v projektu, který oslovuje zejména naše podvědomé procesy?

Podzemní prostor, který průběžně hostí experimentální projekty nonkonformního uskupení Terén, je charismatickým místem, které každé instalaci dodává naprosto specifický výraz. Co by ve strohé galerii s vyhlazenými stěnami zaniklo, nepravidelná struktura zdí a spletitost místa naopak vyzdvihuje. To například mimořádně dobře sedělo už loňskému projektu Spooky Butt, který se věnoval metabolickým procesům a podzemní část Husy na provázku výtečně asociovala průchod trávicím traktem. Tentokrát autoři ke geniu loci přistupují z jiné strany, nicméně opět velmi příhodně. Celá instalace návštěvníka volně vrací k antropogenetickým kořenům a pojednává prostor jako jeskynní komplex, ve kterém je možné cítit se bezpečně.

Expozice Ephemeral Shrine je spíše minimalistická, příchozí postupně objevuje nástěnné malby vyvedené ve striktně hlinkových odstínech, které často provází instalace mechanických soch, z nichž se linou tlumenější zvuky. Když procházíte chodbami, automaticky se ztišíte. Přestanete mluvit, neslyšně našlapujete a ohledáváte to, co vidíte před sebou. Je to trochu divné, ale i známé, příjemné, konejšivé. Věda tyto lehce euforické stavy spojené s pocitem lehkého mravenčení zná a pojmenovává jako ASMR.

V jedné části katakomb, která svým tvarem připomíná jeskyni, stojí lehce osvícená skulptura s dvěma rotujícími moduly, na kterých jsou umístěné reproduktory. Tuto sochu již její autor Gruska představil na warm-upu pro cyklus výstav, které Terén ve spolupráci s CED přichystal. Rotující reproduktory vyrábí velmi zajímavý, prostorově se měnící audioefekt. Na vernisáži je ze sochy pouštěna více než třicetiminutová smyčka, stejnou sochu potom o několik dní později použije pro svůj koncert skladatelka a zvuková umělkyně Natálie Pleváková.

Koncert má omezenou kapacitu na patnáct lidí, je tedy jasné, že půjde o unikátní a nepřenosný zážitek. V neděli večer si sedám na polštářek k obvodové stěně jeskyně mezi další hrstku lidí, kteří si přišli poslechnout zvukovou performanci. Části sochy při mém příchodu už rotují a vydávají šumivý zvuk. Do tohoto settingu si šeptají a špitají lidé, kteří čekají na Natálii, což samo o sobě vytváří zajímavou a hravou ouverturu. Sedíme tu jako pravěcí lidé v jeskyni, kolem sochy jsou kolem dokola rozestavěny hořící svíčky. Jasně, oheň jako symbol nesmí chybět. Místností prostupuje klid, jsme odcloněni od ruchu města. Oproti tropickým teplotám venku je tu příjemný chlad.

Slyším zvuky pralesa, co nejsou zvuky pralesa. Zpěv ptáků, který není zpěvem ptáků. Zvuky, které se podobají těm přírodním, ale přechází v čistě digitální. Natálie Pleváková si hraje se zvukem i rychlostí rotace jednotlivých modulů, kombinuje zvuky a vypráví noisový příběh. Během půl hodiny se rozpoložení skupiny mění, reaguje na hudbu jako jeden živý organismus. Z počátečního zaujetí a očekávání přechází do zklidnění a během pomalejších a tišších pasáží i do relaxace a imaginativního uvolnění, někteří usínají. I mně se před očima míhají snové obrazy. Po chvíli přichází dramatičtější vývoj skladby, ostřejší zvuky vytrhávají z podřimování hned několik posluchačů. Dáváme pozor, dýcháme rychleji, něco se děje, pozor! Závěr je opět spíše tišší, až se nakonec ozývá opět jen šumění způsobené rotací jednotlivých dílů sochy. Mám pocit, že až odsud odejdu, dokážu se dorozumívat jen posunky a skřeky, nebo telepaticky. To se mi děje skoro vždycky, když vkročím do něčeho, co má na svědomí Terén: zážitek, pustí-li si ho člověk k tělu, bývá tak abstraktní, živý a niterný, že je možné jej s těmi, kteří to neprožili, sdílet až mnohem později, až mysl zpracuje, na co se vlastně dívala a co to slyšela.

Dlouho je ticho. Socha tiše bzučí. Nejsme si jisti, zda tleskat, jestli je už konec, nebo ne.

Pro člověka je práce s tichem těžká. Stejně jako s prázdnotou. Procházím výstavu znovu a naskočí mi pojem horor vacui, spojovaný už s makarónskými kresbami v pravěkých jeskyních, který je pro člověka aktuální neustále, a to v mnoha paralelách. Naučit se s pocity prázdnoty vědomě pracovat je velká výzva pro každého z nás, setkání s pořádným zvukovým chaosem v katakombách může být podanou rukou k podrobnějšímu zkoumání toho, co se v nás doopravdy děje. Velmi čistě pojatá instalace Ephemeral Shrine oslovuje naši společnou minulost, brnká na individuální témata a může tak každému přinést malý kousek vrnící reality s možností vztáhnout se k něčemu, co nás přesahuje a čemu třeba zatím ani nerozumíme.

Info

Order of Sonic Chaos 1: Ephemeral Shrine
18.-25. 8. 2022
Centrum experimentálního divadla, Brno
web

foto © Minka Dočkalová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace