Barbora Stuchlá | Články / Reporty | 20.12.2016
Pestrý rok 2016 zakončila Lenka Dusilová předvánočním vystoupením s Baromantikou. Koncertní zážitek to byl bezchybný, jen vhodná slova na jeho popsání stále chybí. Ještě teď slyším klávesy a elektronickou linku, která se táhla celým koncertem a v nejhlasitějších pasážích člověkem otřásala až v nejhlubším nitru.
Není vyprodáno, ale sál praskající ve švech by Baromantice ani neslušel. Tlumené osvětlení dodává komorní atmosféru, tak příhodnou, se začátkem vystoupení se krom diváků rozjíždí i projekce. Jakub Aeldryn ze studia Lunchmeat se prezentuje prostými čárami a obrazci, které ve své jednoduchosti paradoxně dotvářejí komplexnost vystoupení, projekce fungují v souladu s dynamikou hudby. Kde hudba ubírá na síle a hlasitosti, ustupuje i projekce.
V první části koncertu zaznívá mimo jiné rytmická Takafei, na kterou si Dusilová bere akustickou kytaru, jako ještě mnohokrát poté. Mrazy. Luna. Části některých skladeb jsou na sebe vrstveny pomocí looperu, naživo vyzní i občasné dubstepové prvky. Nepůsobí rušivě, jak by se mohlo zdát ze studiové nahrávky, mají své místo a tvoří příjemný kontrast s barvou zpěvaččina hlasu a křehkostí elektroniky, která je pro tvorbu Baromantiky typická.
Publikum více ožívá při snivé písničce Pro Tebe a konečně i Baromantické, která ze všech nejvíc funguje coby nomen omen, tedy spojení polohy jemné a romantické i barokně zdobené. Z celého kvintetu sálá klid, souhra a vyváženost. Všeho je přesně tolik, kolik toho má být, nic nenarušuje celkový dojem. Špičkové pěvecké výkony nepředvádí pouze Dusilová, ale každý ze čtyř hudebníků, jimiž je obklopena. Večer pokračuje téměř bezeslovnými Indiánkami, v duetu Brother obstarává rezonující vokály bubeník Martin Novák.
Potlesk je ohlušující a nemá konce, ale i poslední zvuky kláves definitivně doznívají a večer se chýlí ke konci...
Lenka Dusilová & Baromantika
19. 12. 2016 Palác Akropolis, Praha
foto © Jana Wrubelová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.