Články / Reporty

Pst, nemluv. (Studio Damúza)

Pst, nemluv. (Studio Damúza)

Kateřina Lukáčová | Články / Reporty | 25.04.2016

Jsou čtyři, Anna ráda plave, Markéta se ráda plaví lodí, Pepa rád jezdí rychle autem, Jiří rád leze po horách. Je jim kolem třiceti. A dva z nich neslyší. Pokud se chtějí poznat, chvíli spolu pobýt a něco sdílet, musejí si vystačit beze slov. Bez otravného tlachání, bez důležitých sdělení, bez banálních rozhovorů, bez hádek a diskuzí.

Herci divadelního studia Damúza připravili v Industra STAGE nevšední divadelní zážitek. Vyprávěli o rozdílech mezi světem slyšících a neslyšících – o tom, jak se na jejich hranici chovat. Každý návštěvník se díky sluchátkům ponořil do světa znaků, a nezbytného ticha. Představení MUTE bylo o bariérách, předsudcích, ale také lásce a porozumění. Slyšící a neslyšící herci nečerpali inspiraci jen z pantomimy, ale z pohybového divadla v širším smyslu. Vycházeli přitom ze životních zkušeností a nedorozumění každého z nás.

V úzké uličce mezi diváky s malým pódiem na konci bez kulis a rekvizit odehrálo studio Damúza představení téměř bez mluvení, přesto s velkým obsahem. Pomocí pohybových a pantomimických scének, znakového jazyka a několika málo slov hráli divadlo o životě pro slyšící i neslyšící. Postavili mezi tyto dva světy most a chvíli po něm přebíhali, chvíli na něm tančili. A slyšící v hledišti si alespoň na chvíli mohli připadat jako neslyšící. Neslyšící v hledišti přitom mohli přes hlavy herců dění na jevišti celou dobu komentovat a nikoho tím nerušit. Dělali příjemnou pohybovou kulisu a neznalcům jazyka znakového nasadili brouka do hlavy, o čem že si povídají.

Představení umně proplétalo dva příběhy zamilovaných dvojic, které se potkaly a musely se vypořádat s tím, že jeden z partnerů je slyšící a druhý neslyší. Přizpůsobit se a najít si způsob komunikace. Částečně tak mohlo působit jako osvěta pro lidi, kteří se dosud s osobami se sluchovým postižením nesetkali, nebo setkali a nevěděli, jak se chovat. Zároveň se hercům podařilo navodit příjemnou atmosféru porozumění a naděje. Že všechny problémy a handicapy se dají překonat. Když nakonec přijde pohlazení šťastného konce. Když obě dvojice projíždějí po scéně s kočárky a oba rodiče udělají známé gesto „pšt“. Otázka, zda dítě v kočárku slyší, či ne, zdá se najednou zcela nepodstatná.

Info

Studio Damúza: MUTE
21. 4. 2016 Industra STAGE, Brno

foto © vrbaak

5. 5. 17. 00 Instantní les/ DIFA JAMU Premiéra speciálního interaktivního absolventského projektu Ateliéru scénografie a Ateliéru činoherního herectví.

11. 5. 20.00 To všechno Ona/ OLDstars
Ljuba Krbová, Jan Battěk v dramatu o tom, že trápení lidi nespojuje, přináší jen roztržky a urážky.

23. - 29. 5. Taneční workshop pro profesionály.
Intenzivní taneční workshop s Martinem Svobodníkem, Martinem Dvořákem a Alexandrem Volným.

25. 5. 20. 00 STRACH OFF/ HAMU
Poetická hra, která propojuje mluvené slovo s fyzickým divadlem a interaktivní projekcí.

29. 5. 13. 30 Mami už tam budem?
Nová autorská inscenace režiséra Jiřího Jelínka inspirovaná cestováním a s ním spojenou častou, otázkou, která padne, jakmile připoutáte dítko do autosedačky, zavřete dveře a nastartujete. Představení je součástí offprogramu Divadelní svět/Theatre World Brno.

29. 5. 16. 00 Drum circlers
Speciální workshop bubnování Divadla Minor! Bubnování má prokazatelně kladný vliv na jemnou a i hrubou motoriku, propojuje obě mozkové hemisféry, redukuje napětí, stres a posiluje soustředění.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace