Články / Reporty

Půlka a ploty pankrácké věznice: NYOS, Červen

Půlka a ploty pankrácké věznice: NYOS, Červen

Veronika Miksová | Články / Reporty | 09.09.2015

Život je nakonec vždycky milosrdnej. Když jedu skleslá z milé, manipulativní a xenofobní rodinné návštěvy (ne, nevylučuje se to), pošle mi do cesty trojici živých slonů, Červen v září a finsko-britské divočáky. Jo, děcka, v Kutné Hoře hned proti katedrále se usídlil zvěřinec cirkusu Humberto. A vy si zasloužíte definici math rocku, za trest, za to, že se ve dva dny sešlo několik kapel, které takhle škatulkujeme (Battles se nenechají). Abyste poznali, jak ploché a omezující tyhle kategorie jsou. Takžeee. A ne! Najděte si to sami.

Je neděle, jeden z prvních pravých podzimních večerů, skrze okna vlaku vidím šedomodré olověné mraky, které prosvěcuje oranžová nízká záře. Zapadá s vervou důchodce tlačícího se ve frontě na levné máslo. Na Pankráci severák, co jsem ho za ty tři roky ráda zapomněla. Melancholii odfoukne vítr a mě vtáhne útulný obývák Café Na půl cesty. Večer v režii Goldmine, dva kluci, dvě holky, co v Praze dělají koncerty kapelám, který mají rádi. Zkazky a zvukovka zní příslibem pořádného rachotu. Vstupné na Půlce jako obvykle - dobrovolné. Obchází se s kasičkou.

První to roztáčí Červen ze stáje Landmine Alert. Pavel a Štěpán, bicí a kytara. Nehrají dlouho, ale už si stihli získat pověst originální instrumentálky, která dokáže mj. bez přestávky odehrát osmdesát minut jako doprovod k němému Hitchcockovi (Příšerný host, LFŠ 2015, Film a živá hudba). Masy hluku střídají vyklidněné melodie a zhýčkaní tlumí řezání žlutými špunty do uší. Nemusíš chápat všechno. Složité rytmy, ty, které mě vždycky tak baví vydupávat. Nevím, jak to máte vy, ale pro mě je hudba tělesná vášeň a už se ani nestydím. Náhlá změna jako mantra letošního podzimu. Seš v pokoji po babičce, v ruce pivo, dvojku, co chceš, teplé žluté světlo a podél sofa se žene stádo splašených koní, jeden z nich se u tebe zastaví a ty cítíš syrovou hlínu ze spárů kopyt a slyšíš tlukot jeho srdce, tak blízko a ty oči, ty oči. Takhle nějak to zní. Na bandcampu najdete zatím jen dva tracky: ID a Oktavín 3, ale i to “málo” vás donutí jít si je poslechnout naživo. “Pláče-li červen a neoschne žitko, v zajících, koroptvích budem mít řídko.“

Vdechneš smutky z pankrácké pláně, která se výškou budov snaží přehlušit zoufalství lidské existence a šílenou brutalitu dějin, která dnes a denně přelézá ploty pankrácké věznice. Naštěstí už hrajou NYOS (ex KHUDA, kteří předskakovali mj. Russian Circles, Caspian či Mono). Tom Brook si sehnal nového finského bubeníka, který cvičil zápěstí zjevně už v mateřském lůně. Tuomas Kainulainen je nezastavitelný a spolu s Brookem nás uvádí do pomyslné math rock/doomové nirvány. Smyslů zbavení, během Youth určitě. A vlastně celou dobu. I té chvilky, kterou obíhám kolem zatemněných oken, abych cvakla v leže fotku, je mi líto. Dostat se do rytmu ale není těžké, tak je uhrančivý. Je to zase trochu jiný příběh, už komplikovanější, hlubší, násilnější, temnější a zastřenější. Jako fotky coveru první desky od Jyri Kiuru. Katarze číhá na místech, kde bys ji nečekal. Na zarostlých neudržovaných březích Vltavy, tam, kudy nevedou žádná turistická značení, tam spočinete, tělo škubající se v rytmu výpadů Brookovy kytary, oči vypíchnuté Kainulainenovými paličkami. Amour mort(e).

Info

NYOS (fin/uk) + Červen
6. 9. 2015, Café Na půl cesty, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace