Akana | Články / Profily | 18.01.2015
Styl, který si Arcade Fire vytvořili na prvních dvou deskách, je snadno rozpoznatelný, což je samo o sobě u dnešních kytarových kapel unikum. Má ale také dostatečně neostré hranice, což kapele umožňuje svobodně expandovat do různých směrů, a přitom si uchovat charakteristické znaky. Právě takhle se představují na třetím albu The Suburbs. Jsou to pořád oni, ale netočí se v kruhu. Jak pěvecký projev Wina Butlera, tak i celá kapela se zdají být civilnější, jejich smutky jsou méně teatrální (nebudu ale předstírat, právě takové mi trošku chybí) a útoky na city posluchače méně přímočaré. Následkem toho může být cesta k The Suburbs delší, ale je stejně štědře odměněná jako dřív. Zatímco jak Funeral, tak Neon Bible mohly fungovat i při roztržitějším poslechu (tím vůbec neříkám, že byly povrchnější), nové album vyžaduje větší spoluúčast a svoje poklady vyjevuje postupně.
Tematicky propojené příběhy a momentky z prostředí periférie texaského města Woodlands, kde bratři Butlerové vyrůstali, jsou rozkročenější stylově i pocitově. Emocionální náboj se slévá ze tří směrů: jedním jsou z minulosti dobře známé srdcerváčské pády do propastí duše (Rococo, City with No Children, Suburban War), zvýrazněná je ale i folkovější poloha s mocnou náloží nostalgie (The Suburbs, Wasted Hours), což z druhé strany kompenzují nadupané rychlovky jako Empty Room, kterou zpívá Régine Chassagne na pozadí feedbackového vlnobití, nebo Month of May, připomínající některé toxické rock'n'rolly Primal Scream. Většinou ovšem v jednotlivých písních registrujeme více než jednu z těchto poloh, a dojem tak zůstává barevný i celistvý zároveň. Milým zpestřením jsou také osmdesátkové reminiscence v podobě elektropopového beatu v Half Light II (No Celebration) či Sprawl II (Mountains Beyond Mountains).
The Suburbs tedy v žádném případě není jednotvárná deska a jak bylo řečeno, citově exponované momenty a závratné melodie, i když jsou nenápadnější, jí rovněž nechybí. Ani obavy z toho, že se Arcade Fire budou čím dál víc zhlížet ve stále nablýskanějších a pompéznějších aranžmá, se nepotvrdily. Jejich zvukový arzenál se sice rozšiřuje a spojení barokní pop zůstává relevantní, ale smysl pro vyváženost a kouzlo nedokonalosti neztratili. Album je logickým pokračováním těch předchozích. Nepopírá je, spíš rozvíjí, a i když Funeral už asi zůstane nepřekonaný, je to hlavně tím, že byl první, než že by za ním oba následovníci výrazněji zaostávali. Mýty o syndromu druhé, třetí, bůhvíkolikáté desky se Arcade Fire netýkají.
Arcade Fire – The Suburbs (Merge Records, 2010)
www.arcadefire.com
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.