Články / Reporty

Revoluční agitka v psycho-punkovém rytmu (Pussy Riot)

Revoluční agitka v psycho-punkovém rytmu (Pussy Riot)

prof. Neutrino | Články / Reporty | 19.01.2019

"Nejsme hudební skupina, ale politický umělecký kolektiv, jsou mezi námi hudebníci, ale není to naše hlavní zaměření," říká Marija Aljochinová o projektu Pussy Riot Theatre a plně tak vystihuje povahu jejich tvorby. Nejde tu o konkrétní umělecký útvar, ale o sdělení, které by mělo, po vzoru situacionistů, vyburcovat k aktivnímu zájmu o věci veřejné a nepřenechání moci autoritářskému režimu a zájmům oligarchů. Hnutí Pussy Riot pokračuje v anarcho-feministickém aktivizmu, podobně jako třeba ukrajinské sdružení Femen nebo ruský akcionalista Pavlenskij, který se přibil za varlata na Rudém náměstí na protest proti putinovskému režimu.

Promo slibovalo koncertní show s avantgardním divadlem, čekal jsem tedy něco v duchu The Residents. Nakonec proběhlo hudební vystoupení s deklamací (v ruštině) osvědčených antiputinovských a proticírkevních hesel namířených proti porušování svobody slova a shromažďování v Rusku, s čímž mají Pussy Riot hojné zkušenosti. Za zády pak genderově vyrovnané čtveřici běžela textová agitka (v angličtině) s útržky videí z jejich nejznámějších vstoupení, jako bylo to v chrámu Krista Spasitele, po kterém byly tři členky Pussy Riot odsouzeny na dva roky vězení. O tom vydaly i svědectví. Aljochinové loni vyšla kniha Riot Day, podle které se jmenuje i celá tour. Mediálně nejznámější tvář Pussy Riot kolektivu Naděžda Tolokonnikovová, která se primárně soustředí na klipovou tvorbu, pak vydala knihu Jak udělat revoluci. Obě hýří radikální rétorikou a popisem nelidských podmínek v ruském vězení a tamní šikany dozorců, připomínajících sovětské gulagy. I o tom bylo pražské vystoupení.

Avizovaný psycho-punk pak představovalo skloubení punkové energie a elektroniky, občas taneční, občas industriální, se špetkou folklóru. Zazněla i trumpeta, značně deformovaná, a v závěru bicí ostré jako šrapnely. Hudbu jinak zastal laptop, mixážní pult a pady, u nichž se prostřídali dva protagonisté z dua Awott. Na samotný závěr Aljochinová připomněla Jana Palacha a jeho radikální čin. Načasování jejich vystoupení na den asi nebyl čistě náhodný? Revolucionářů není nikdy dost.

Info

Riot Days (ru)
16. 1. 2019 Palác Akropolis, Praha

foto © Honza Průša

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace