Články / Reporty

Robert Alexander: fascinace jako motiv

Robert Alexander: fascinace jako motiv

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 25.04.2014

Existuje Mezinárodní společenství pro sonifikaci a na Academia Film Olomouc vystoupil muž, který od něj pro svou naprosto ojedinělou práci s kosmologickými daty získal cenu za mimořádný přínos. Hudba daná přírodou a Sluncem. Vyprávění o zázraku mysli.

Už Pythagoras tvrdil, že vesmír je plný hudby. Hudba jako věda o poměrech pro něj byla tady na zemi jen částečnou - zaobíral se myšlenkou harmonického souznění těles a meziplanetární hudbou. Pythagorejci mají vzácného následovníka, specialistu Roberta Alexandera. Na 49. ročníku AFO vystoupil se strhujícím workshopem ve dvou časech. Bez předchozí znalostí problematiky byl seminář trochu jako pádem do králičí nory, vzrušivost tématu ale zajistila stoprocentní pozornost. Robert Alexander jakožto přední odborník a tvůrce sonifikace je vynikajícím řečníkem, přednáška byla poučná i zábavná. Donutila nás přemýšlet v různých asociacích: organické vs neorganické, implosivní vs explosivní, konstruktivní vs dekonstruktivní... zvuky, zdroje ozvučení a předměty ozvučení. A centrem všeho jeho práce je Slunce - střed naší soustavy jako inspirace a fascinace jako motiv.

Sonifikace Slunce a vesmírných těles má několik rovin. Dá se na ni pohlížet také jako na výsostný lidský úkol, reprezentovat vesmírné dění v jeho oživlé podobě. Nejpodstatněji ale vyzněl samotný proces tvorby - je vzhůru nohama. Alexandrovo dílo nevzbuzuje aktivitu, naopak z ní vychází. Hovoří o sobě nikoli jako o skladateli, ale zvukovém designerovi. Hudbu nevynalézá, ale detekuje. Spolupracuje s NASA, která ho zásobuje stovkami nekonečných sloupců - laboratorní čísla popisují intenzitu, rychlost, intervaly, tlak, frekvence či periodicitu (slunečních erupcí, větrů a aktivit). Veškeré ozvučení je tak de facto již "zadáno", Alexandr jej pouze zpřítomnňuje, zprostředkovává. Hodnota jeho práce je ale obrovská - vyprávěl o celoživotně nevidomé ženě, která při poslechu jeho nahrávek "neslyší, ale vidí denní světlo" a dokáže ho popsat. Ukázka proměny ohromujícího množství grafů v jednotlivé hrací stopy byla nad mé chápání, je to přeci jen inženýrská práce. Tvrdá numerická fakta přetavená v hřejivé umění jsou vlastně velkým zázrakem lidské mysli. Nicméně Alexandr je skromný a zásluhu připisuje samotné přírodě. Pouštěl uměle vytvořené beaty a otřesy litosferických desek nebo bouřkových mračen. Nechal nás hádat, které zvuky jsou přírodní a které syntetické. Demonstroval, co všechno se z původního záznamu dozvíme, pustíme-li si ho izolovaně, bez vizuální složky. Země se neustále ozývá a sonifikace je cestou poznání a rozeznění toho, co universum nabízí. Sonifikačním aktem je třeba i pípání přístroje pro měření tepu, práce Alexandera ale hraničí s orchestrálními kompozicemi. Bylo to poutavé, AFO!

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace