Libor Švitorka | Články / Reporty | 30.03.2013
Sever Švédska. První jarní sobota večer, -14 centigrádů. Ohlášená degustace druhé placky hardcoreových AC4, aktuálního projektu hlasivek a paliček Refused Lyxzéna a Sandströma, svolává do klubu Scharinska, novoromantické vily, do srdce lokální alternativní hudební scény a domovské scény labelu Ny Våg Records, početnou úderku v černém a flanelovém. Všudypřítomný zákaz kouření, na čepu i Starobrno za 65 SEK a na stropě křišťálový lustr. V předsálí a na baru se to hemží jako u regálu se zbožím s těsně prošlou trvanlivostí u nás v Tesku. Příjemné místo, člověk nechodí na hc/punkovou tancovačku do podobných prostor každý den. Tyhle zdi už ovšem slyšely to nejlepší ze zdejší hyperaktivní tvrdé scény.
S jedenáctou se rozsvítila stage a lokální vodnictvo Mexicoma se jalo rozehřát prořídlé publikum topením ve stonerrockové mlze. Střihli si sedmiskladbový anglicky zpívaný set, který přihlížející staticky odzívali. Z hlukové stěny tří kytar a basy by se dala vypíchnout zimomřivá 5.27. Nevýrazné, snadno zaměnitelné kusy ovšem vynahrazoval velký počet plnovousů, dřevorubeckých košil, úsměvných chlapáckých gest a kytarových onanií. Mexicoma znamená malátnost po přejedení mexickým jídlem. V pořádku, akorát bylo na talíři přespříliš fazolí a málo chilli.
Jeřáb s bourací koulí začal úřadovat těsně po půlnoci. AC4 otevřeli svůj večer úvodní důvěrně známou Detonate a straight-edge vegan Lyxzén sebou začal divoce zmítat na nevelkém pódiu, jako když pochčijete chobotnici. Kytarová chumelenice, pohyby pánví Micka Jaggera na dexedrinu, točení mikrofonem a bujarý tělocvik mezi odposlechy. Prvotřídní hardcore punk exportní kvality.
Burn the World, titulní skladba aktuální desky inspirovaná pobytem v Černobylu a pojednávající o selhání evropských energetických opatření, plynule navázala svým hektickým tempem. Dav se začal komíhat a probouzet z mírného prvotního uhranutí způsobeném nekompromisním nástupem a divokostí zpěváka. Neangažovaný verbální projev a vtipkování mezi písňovými sety („Klidně si půjdu se svými názory o energetice a světu sednout na večeři po Nobelovkách.“) bizarně kontrastoval se zběsilým nasazením kapely.
Postupně byla ke slyšení téměř celá aktuální deska, samozřejmě se zápalnou šňůrou poga „Your world is not my world“ z Extraordinary Rendition, proložená zásadními plnotučnými kusy z debutu jako Die Like a Dog, Fuck the Pigs a Let’s Go to War. Osobně nechápu protest proti policii, švédské švestky se totiž zdají být v porovnání se svítivými patrolami v české kotlině neviditelné. O 75 minut, bezpočet obřích koláčů v podpaží a dva přídavky později se kapela dočkala zasloužených ovací.
Kdybych měl v těle větší množství estrogenů, zamiloval bych se do Dennise Lyxzéna. Kluk, který na škole dostával slipový zářez za jinakost, zvedl v Refused roku 1998 s Shape of Punk to Come hudební veřejnosti obočí tak, že nestačilo spadnout. Rozhodně ne ve čtyřiceti s AC4. Hardcore jako přirozená součást života.
AC4 + Mexicoma (swe)
23. 3. 2013, Scharinska, Umeå
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.