Jakub Béreš | Články / Rozhovory | 11.06.2018
Jen o málokteré začínající kapele se na přelomu minulého roku mluvilo tolik jako o osmičlenném kolektivu Superorganism. Jejich indiepopový koktejl totiž chutná svěžeji, než by se dalo v roce 2018 očekávat. Navíc zabodovala i jejich crazy hudební videa a malá výpomoc od Franka Oceana nebo Ezry Koeniga, kteří šířili zvěsti o mladé internacionální kapele z různých koutů světa (Japonsko, Nový Zéland, Británie, Jižní Korea). Než se Superorganism sešli v jednom londýnském domu, tak spolu komunikovali pouze po Skypu. A na něm jsem se sešel i se zpěvačkou Orono Noguchi, která odpovídala typickým znuděným hlasem.
Proč ses přidala do skupiny Superorganism, místo toho abys založila kapelu s lidmi z okolí nebo ze školy?
Nebyl to můj plán, ale nakonec to tak dopadlo. Nikdy jsem nebyla v obklopení lidí, kteří by sdíleli můj hudební vkus, natož abych měla s kým dělat muziku. Když jsem poznávala členy Superorganism online, tak jsem zjistila, že si s nimi rozumím mnohem víc než se spolužáky. Pokud by se ale někdo takový našel, byla bych tomu otevřená.
Doporučila bys takový postup mladým hudebníkům?
Nic doporučovat nechci, každý by si měl najít způsob, který mu vyhovuje. Můj případ byl ale takový, že jsem našla mnohem větší podporu a pochopení online než ve škole. Ve virtuálním světě se totiž vždycky najde někdo, kdo pro tvou osobnost bude mít větší pochopení a opravdu vám porozumí. Možná i proto, že si bude procházet podobnými věcmi. Jsem znuděný teenager a bavit se s lidmi kolem nebo ve škole je někdy otrava.
Kdy jste se rozhodli, že vylezete z virtuálního světa do toho normálního?
Náš příběh i hudba vyvolaly větší reakci, než jsme čekali. Najednou jsme dostali několik nabídek na koncerty, takže jsme se museli setkat a začít zkoušet. Skypem sice dokážu vyřešit spoustu věcí, ale společně zkoušet, vytvářet choreografii nebo ladit vizuál, to by nešlo.
Pak jste se společně sestěhovali do Londýna.
Většina kapely už tam žila. Představa toho, že bychom si každý měli platit svůj nájem, pro nás byla ekonomicky nepředstavitelná. I když jsme si všichni velmi blízcí, tak pořád trávím spoustu času za počítačem. Raději dělám na nové hudbě o samotě a spoluhráčům nápady posílám, i když jsou jenom o pár kroků vedle.
Takže způsob tvorby se moc nezměnil.
Ani ne. Pořád žijeme hlavně na internetu, protože zároveň děláme i na jiných projektech. V každém pokoji se tak ve stejnou dobu děje něco úplně jiného.
Každý pocházíte z jiné části zeměkoule. Každý vkládáte do společné tvorby něco ze své kultury?
Každý přinášíme něco specifického, jenom si nemyslím, že by to mělo co dočinění s místem našeho původu. Většina z nás pochází z rodin, které hodně cestovaly a byly neustále v pohybu. Proto pro nás není žádné místo tak podstatné, aby se vepsalo silněji do naší tvorby. Naším domovem je internet, jeho kultura se do nás vepisuje nejsilněji.
Takže si ani vzájemně neukazujete to nejzajímavější, co se děje ve vašich zemích?
To děláme neustále, pořád si něco sdílíme, já například objevila spoustu australských neznámých kapel. Jenom si nemyslím, že by to příliš ovlivňovalo naši hudbu. Uvažujeme globálněji a z každé části světa si bereme jenom nepatrné inspirace.
Překvapilo tě někdy něco, co tví spoluhráči sdíleli?
Upřímně, nejsem zrovna typ člověka, který se dá jednoduše překvapit. Jsem zvědavá a otevřená všemu novému, takže vím, že na světě je spoustu podivných věcí. Málokdy mě něco vyloženě dostane.
Vaše hudba je hodně pozitivní – interpretuju ji správně?
Spíše než pozitivní bych řekla optimistická, protože můžeš být v depresi, ale zároveň optimistický k životu jako takovému. To je i můj případ. Často přijdu po dlouhém dni večer domů a mám chuť se z toho všeho zabít. No a protože to nikdy neudělám, tak si říkám, že jsem optimistický člověk. Říkám si, že je všechno v pohodě, ale jenom tím maskuju, že to není, jak bych si přestavovala. Taková je i naše hudba, ironií se chráníme a maskujeme.
Nedávno jste vystupovali v NPR Tiny Desk Concert a své vystoupení jste pojali dost originálně. Kdo vymýšlí takové věci?
Tak nějak všichni. Naším cílem je dělat koncerty a podobné vystoupení hlavně zábavné. Chceme, aby si nás lidi zapamatovali a věděli, že jsme kapela, která jím udělá lepší náladu. Je až neuvěřitelné, že k tomu stačí vzít z domova pár náhodných věcí a vydávat s nimi zvuky. Někdy je lepší nehledat nic složitého a realizovat všechny nápady, které se nabízí.
V recenzích na vaši desku se často opakovala slova jako future pop a podobné výrazy odkazující mezi indie pop a mainstream. Vystihuje vás to?
Těžko říct. Není to nic zlého, ani dobrého. Nedokážeme ovlivnit, co o nás píší média nebo si kdo myslí. Pro nás je důležité hrát to, co nás baví, i kdyby to někomu mělo připadat směšné nebo otravné. Jsem si sebou jistá. Ale vlastně je to fajn, přinejmenším to znamená, že to děláme dobře, i když asi nebudu přemýšlet nad tím, co to znamená dělat future pop.
Superorganism (uk)
web kapely
Živě:
Metronome Festival Prague 2018
22.-23. 6. 2018
Výstaviště, Praha
fb událost
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.