Anna Mašátová | Články / Reporty | 11.06.2015
Mít ve dvaatřiceti nominaci na Grammy s každým projektem, ve kterém působíte, je slušné skóre. Cedricu Watsonovi se daří a ten, kdo slyšel a viděl naživo jeho pojetí tradičních cajun a zydeco vypalovaček, se musí jen divit, proč prozatím zůstalo jen u čtyř nominací. Ty získal jak s dřívějším projektem Pine Leaf Boys, za nahrávku Blues de Musicien, tak později s eponymním sólovým debutem.
Watson vyrůstal při poslechu bluesových, soulových, karibských, zydeco i country nahrávek, v jednadvaceti si ale sbalil kufry a plně se zapojil do kulturního života louisianského Lafayette. Právě tam založil vlastní projekt Bijou Creole, který představil v úterý v pražské Akropoli. Kapela mu vynesla další nominace na Grammy za desky L´Ésprit de Créole a Creole Moon. Mnozí si na sympaťáka vzpomenou z loňského ročníku festivalu Respect - a bylo až překvapující, nakolik se obě vystoupení odlišovala.
A nešlo jen o doprovodnou kapelu – vloni mu sekundovaly krásky Sarah Savoy a Desirée Champagne, letos pouze Desirée, ale zato s doprovodem bicích, saxofonu a basy. Watson navíc zvolil odlišení i stylové. Respect byl ve znamení cajunu, Akropoli roztančil bluesovějším zydecem. Texty, jaké se k tancovačce hodí nejlépe – o pití, láskách, jídle a nepravostech, jako jsou striptýzová doupata a jeho obyvatelky. A samozřejmě o Jihu, kde tančí komáři a aligátoři dávají dobrou noc. Francouzsky, jak jinak, i když se vtipkovalo zhusta anglicky a popíjelo české pivo.
Zpěv, tahačku a bohužel jen v několika málo kouscích i housle obhospodařoval sám Watson, jednu píseň zazpívala i Desirée, jinak doprovázející na valchu. La table ronde, bluegrassová klasika Boll Weevil, La vielle chanson de mardi gras a skvělý tříčtvrteční courák Pa Janvier k tanci vybízely každým taktem, zlákat se pod pódiem dal ledaskdo. Jestli má někdo návod, jak na podařený večírek, jsou to právě Bijou Creole.
Cedric Watson & Bijou Creole (usa/fr)
9. 6. 2015, Palác Akropolis, Praha
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.