Shaqualyck | Články / Reporty | 13.03.2016
Praha už (zase) volá. Podmínky? Pro koncert Tindersticks ideální. Přelom zimy a jara, kožená obloha, pár stupňů nad nulou. Se správným soundtrackem není co řešit. Teď ještě ignorovat skupinky rozdováděných Italů, dokládající, že jen o pár zastávek dál má co nevidět výkop osmifinále Evropské ligy, a počkat na tmu. Něco málo pražských špeluněk už jsem vymetl, ale jen málokterá se může pochlubit parametry Divadla Archa. Vzdušné, stroze uhlazené podzemní bludiště nedaleko historického centra, precizní zvuk a co do logistiky špičková organizace bez přešlapů. Hulí se venku, pije uvnitř, všude davy, ale nikde žádná tlačenka, smekám.
Nadmíru důstojný předvoj obstarala s úderem osmé večerní Berlíňanka Katrin Hahner alias Miss Kenichi kouzlící s kytarou, foukací harmonikou (Jagger by záviděl) a jasným, uhrančivým vokálem, trefujícím spojnici mezi Sian Evans z Kosheen a Emmou Ruth Rundle z Marriages. Zatímco se na repertoáru skvěly věci z předloňského alba The Trail, kryl jí záda téměř statický multiinstrumentalista Earl Harvin, využívající převážně úsporných perkusí. V Tindersticks logicky upozaděn, po boku vysoké plavovlásky muž kontrastu, v obou případech nedílná součást týmu. Dva, tři songy a je nabíledni, že obligátní argument o zaměnitelnosti podobných indie folkových písničkářek s přesahem do blues si můžu strčit za klobouk. Zasloužený potlesk.
Pár minut před devátou se coby stylové intro ozvaly první tóny instrumentálky Follow Me, magického otvíráku novotou zářící nahrávky The Waiting Room, kolem které se aktuální šňůra přirozeně točí, čemuž odpovídal i zkušeně namíchaný setlist. Za pětadvacet let na scéně už zkrátka víte. Chvíli na to přištrádoval na pódium nedbale elegantní Stuart Ashton Staples následován čtyřmi bratry v depresi. S rozhalenkou, ruku v kapse, v klopě rudý karafiát. Ultimátní pomaláč Second Chance Man na úvod, záhy nepatrně svižnější Were We Once Lovers s ostrou kytarou a naléhavě hřímajícími klávesami Davida Boultera. Chlácholivá Medicine, meditativní žalozpěv Johnny Guitar a hitovka Hey Lucinda jako jeden z top momentů přesně v půlce. „A teď něco pořádnýho,“ hlučí jakýsi otrapa v publiku a já nevím, jestli se smát, nebo brečet. Ani k jednomu není na koncertě Tindersticks daleko. V souvislosti s jejich hudbou jsou opakovaně (a právem) zmiňována adjektiva jako baladická, zasněná či posmutnělá. Pravdou ale je, že tohle všechno má in natura tolik podob, kolik je na nebi hvězd. A atmosféra? Takřka posvátná.
S Gibsonkou, španělkou nebo jen tak? Pokaždé perfektní. Na připodobňování ke Caveovi nebo Cohenovi odmítám slyšet, tenhle táhlý, prostorem zvolna proplouvající baryton je absolutní originál, kterému nelze nepodlehnout. Ví to kapela, ví to novináři i milióny příznivců po celém světě a ve čtvrtek večer se o tom na vlastní uši přesvědčila nabitá Archa, jejíž osazenstvo reagovalo, vyjma ojedinělých excesů, jako na objednávku. Stage design nula nula nic? No a co?! Komunikace s obecenstvem vměstnaná do několika stručných „Thank You“? Tak ať! Podobná, u jiných kapel povinná nadstavba u Tindersticks zásadnější roli nehraje.
Když si v poslední třetině koncertu hoši od světel uvědomili, že krom bílé mají v záloze i červenou a zelenou, mělo to svůj půvab, nicméně stačilo zavřít oči a byli jste ve vteřině zpátky. V říši ctnostné melancholie pro rozervané gentlemany. Přehrávku toho nejlepšího z předešlé tvorby si pánové ponechali víceméně až na samotný závěr základního setu, resp. přídavky, které se díky bouřlivým reakcím našlapaného hlediště staly samozřejmostí. „See you soon.“
Tindersticks (uk) + Miss Kenichi (de)
10. 3. 2016 Divadlo Archa, Praha
foto © žakelýna
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.