Anna Pleslová | Články / Reporty | 21.05.2013
Když se tu u nás The xx zastavili před více než třemi roky, přišli na ně tenkrát jen šťastlivci, kteří tyto nováčky už stačili objevit. Ostatní si později rvali vlasy, jakou skvělou kapelu to propásli. Čtvrteční Lucerna naopak praskala ve švech, pořadatelé hlásali vyprodáno. Vhodně vybraná předkapela Mount Kimbie svými klidnými tóny rozhoupala diváky do té správné nálady a připravili tak kobereček pro hlavní hvězdu večera.
S plazivým úvodním tónem skladby Try se pak londýnská trojice vynořila z husté mlhy a zpěvák Oliver Sim se hned s vážným pohledem začal vlnit do rytmu, jako by se Lucerna houpala na vodě. Když se po chvíli ujal mikrofonu, bylo jasné, že o kvalitu zvuku se dnes bát nemusíme... slyšeli jsme každé slovo. Bez toho by to nešlo, jejich hudba z velké části stojí na silném a výrazném vokálu. A když se pak přidala i Romy, začalo se teprve něco dít. Oba kolem sebe začali kroužit a hrát jakoby jeden pro druhého, pohupující se Oliver s výrazem sebevědomého kapitána si občas ulízl vlasový přehoz a pomáhal utvářet zvláštní, až sexuální napětí, jež mezi nimi panovalo. Ostatně mnoho jejich textů o milostných vztazích vypráví.
Jen někdy bylo zábavnější pozorovat, než poslouchat. A tím se dostáváme k hlavnímu minusu celého koncertu. Většinu písní zahráli v prodloužených verzích plných elektronického jamování a občas se chytlavost a krása písní ztratila v záplavě tanečních beatů. Například Crystalized, píseň s největším koncertním potenciálem, se jaksi rozplynula. Všichni hladově čekali, až konečně přijde famózní kytarová linka, ale té se nedostalo takové pozornosti, jakou by si zasloužila. Jestliže jejich hudba stojí na promyšlené kombinaci tichosti a hlasitosti, pomalosti a rychlosti, tady to nefungovalo. Chybělo přesně to, co dělá dobrý koncert výborným, a to je husí kůže v refrénu, na který se celou dobu těšíte. U vystoupení The xx to bylo spíš čekání na Godota. Ano, nejsou rocková kapela, kde by diváci hopsali na každý tón, a samozřejmě jsem klidný koncert očekávala, ale nepřišlo místo, kdy se podíváte na strop a řeknete si: „Jo!“
Nejlepší nakonec byla místa, kde se Jamie xx opřel do elektro bubínků a strhnul Lucernu k houpání se do rytmu dubstepových nebo dokonce havajských rytmů, to když usedl ke svému hangu.
Setlist koncertu byl vyváženou kombinací méně výrazných songů z Coexist a řekněme „šťavnatějších“ písní z debutu. Po patnácti odehraných kouscích najednou Lucernu rozzářilo velké X z překřížených laserů a trojice v černém na chvilku zmizela v zákulisí, aby se opět vrátila a završila vystoupení královským Intrem spojeným se singlem Angels. The xx odehráli dobrý koncert, jen byl trochu jako odstáté šampaňské. Stále chutná, jen už tolik nepolechtá na jazyku.
The xx (uk)
16. 5. 2013, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Vašek Jedlička
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.