Ivana Sváčková | Články / Reporty | 06.02.2016
„AVA Loft Session tady, bušit na dveře nebo volat číslo… a pak po schodech úplně nahoru,“ praví žlutá cedule na jednom z řadových domů v Brně v Králově Poli. Dnešní kroky nevedou do klubu, ale spíše do squatu. AVAntýry Rádia R už nějakou dobu pořádají pravidelné seance pro hudební nadšence, velká část z nich se pak odehrává právě v loftovním prostoru, kterému se přezdívá Rumiště.
Rumiště jsou umělé ekosystémy, obvykle jde o člověkem výrazně pozměněná a samovolnému osídlení rostlinami ponechaná místa v krajině. Může se jednat například o nepoužívané skládky, zbořeniště, opuštěné nepoužívané továrny i jiné stavby. Půda zde může být velmi bohatá na živiny, rostou zde ruderální (nikoli plevelné) rostliny. Trefná wiki moudrost, živiny jsou nápady, ideje, myšlenky a činy a rostliny jsou lidé. Vítej.
V přízemí je kuchyně aka otevřený snack bar s veganskými koláči a chleby s pomazánkou, v prvním patře někomu čouhá noha z postele a ve druhém půda, místo zaslíbené. Žádné vykačky a blbé pohledy, každý je vítaný a hlavně chtěný. První kroky vedou k baru: „Jedenáctku nebo dvanáctku? Hele neviděli jste někdo votvírák? Za kolik máme pivo? Já nevim, tak třeba za třicet.“ V kombinaci se známými tvářemi esence toho, že jsme tu správně. Místnost je to celkem malá, o to větší nadšení ve mně vzbuzuje - vesměs se sedo-leží na postelích, v epesních křeslech a na zemi.
Prvním aktérem večera je britský písničkář Nick Hudson, který jako by si vyskočil z Dickensova románu, a v doprovodu elektrické kytary a několik pedálů rozviřuje prach na trámech nad námi. Celý večer se nese v duchu intimity, tudíž ani Nickovo vystoupení nepřesahuje hranice střechy, nicméně šťávu to má. Mezi songy uličnicky ladí kytaru a popíjí pivko, ale s prvním zabrnkáním se jeho projev mění – hlas v barvě černého sametu ošpikovaný dlouhými očními kontakty s osazenstvem v publiku provází tklivou folkovou půlhodinku.
Možná je to fakt, že holky mají sklon k sentimentu, možná za to může dětství na vesnici, genius loci Rumiště je téměř hmatatelný. Pozvolný nájezd zakládajícího člena Kayo Dot Tobyho Drivera u kytary a doprovodného Keitha Abramse za bicíma povyšuje požitek nad strasti každodenního lidství. „Time heals all, but what is time – a measurement of sand in glass.“ Ve srovnání s Nickem je Tobyho vystoupení odtažitější, zvukové efekty malují jeho hlas jako vzdálenou ozvěnu, která se ne a ne slepit s výpravnou kytarou. Paralelní vesmíry. Zhruba v polovině setu jeden z organizátorů hlásí, že se chlapci musí ztišit – hraní v řadových domech nese i svá úskalí. Nick, Toby a Keith spolu v únoru a březnu jedou evropské turné, brněnská zastávka je teprve druhá v pořadí, a tak z celého večera voní jistá nevyčpělost a novota. Hodinky ukazují za dvě minuty deset – „kašlem na ně, jednou nás stejně tak jako tak vystěhují“ vykřikuje zvukař. Osolit, opepřit a zamíchat. Trocha kultury je v Kénigu třeba.
AVA Loft Session: Toby Driver (us), Nick Hudson (uk)
3. 2. 2016, Rumiště, Brno
foto © Matěj Krč
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.