Články / Reporty

Zbraně tiché i hlasité (Kim Gordon)

Zbraně tiché i hlasité (Kim Gordon)

Alžběta Sadílková | Články / Reporty | 04.07.2024

Hustým vzduchem plnící se MeetFactory otřásají řezavé zvuky kytar a pronikavý ženský hlas. Prostor si před několika minutami bezskrupulózně přivlastnilo britské trio Lambrini Girls a s punkovou razancí dává publiku najevo, že hudba je nejen estetickou veličinou, ale i prostředkem pro vyjádření postoje. O postoji Lambrini Girls není pochyb. Prosazují práva žen a queer osob, vymezují se proti praktikám policie a politickému útlaku. Živelnost dění na stagi by se dala krájet, frontwoman Phoebe Lunny se v polovině výstupu vrhá do publika a vyzývá k interakci. Ačkoli je jejich energie nakažlivá, publikum jí se zvláštní apatií vzdoruje. Ke konci vystoupení dav šumí kousavými poznámkami nejen na účet interpretek. Několik jízlivých narážek je adresováno feminismu jako takovému a době, ve které je „už zakázáno cokoliv říkat“.

V atmosféře vyprodaného sálu čekajícího na ikonu newyorské klubové scény Kim Gordon se nelze ubránit pocitu, že dochází k bolestnému nedorozumění v tom, o jaký koncert se vlastně jedná. Americká umělkyně svou tvorbou i názory ztělesňuje jasné stanovisko, s přibývajícím věkem stále explicitněji. Výběr předkapely nebyl náhodný, kromě pro Gordon tolik příznačné demonstrace ženské síly se v něm odráží i popření obecných pravidel pro to, co ženy můžou a co ne.


fotogalerii z koncertu najdete tady

MeetFactory nehostí Sonic Youth, ale umělkyni, která od podstatné životní etapy postoupila dále, vpřed. Stejně jako její bývalí spoluhráči Thurston Moore, který smíchovskou továrnu navštívil na jaře loňského roku, a Lee Ranaldo, jenž svou pražskou zastávku pojal komorněji předloni v žižkovském Punctu, dává i Kim Gordon symbolické sbohem tomu, co bylo. Srovnání všech tří vystoupení přináší jak vhled do jednotlivých vrstev Sonic Youth, tak ujištění, že je to právě Gordon, kdo je nejhlasitější.

Základ setu tvoří album The Collective, impozantní soubor elektronických skladeb se silným rytmickým podkladem, které autorka nahrála na jaře s producentem Justinem Raisenem. To je doplněno několika skladbami z první sólové desky No Home Record (2019) a hutným kytarovým singlem Grass Jeans (2021).

Doprovodná kapela ve složení Camilla Charlesworth (baskytara), Madi Vogt (bicí) a Sarah Register (kytara), která autorku provázela i při turné k první nahrávce, je sice tvořena téměř o dvě generace mladšími hudebnicemi, jako celek ale těleso funguje organicky (i toto je zajímavý kontrast oproti kapele Moorea, který dal přednost obklopení „starých přátel z branže“). Výrazné a živé kapelní pozadí tvoří protipól ke Gordon, která s nezaujatým výrazem korzuje po kraji podia a do všeobjímajícího hluku deklamuje texty.

V autobiografii Holka v kapele (2015) Gordon vysvětluje, že tím, co ji nejvíce fascinovalo na newyorských nowaveových kapelách, bylo, jak „odtažitě a abstraktně jejich hudba schválně zněla“, a dodává, že se jednalo o „to nejčistší a nejsvobodnější, co kdy slyšela“. Právě tady lze hledat kořeny jejího hudebního jazyka. Přednes tvořený směsicí odtažitosti, klidu, stability, upřímnosti a kultivovaného vzteku je společně s mocným trapovým beatem a noiseovými stěnami ráznou, ale neafektovanou odpovědí na šovinismus a ageismus. Svoboda a čistota, které se pojí s touto formou autentického projevu, jsou stejně jako pro no wave osmdesátých let i pro Kim Gordon jednou z nejsilnějších zbraní.

Její vzdor je pramálo podobný tomu drzému a hlasitému, s nímž operují Lambrini Girls. Jedno však mají společné: jsou projevem odvahy, nikoli strachu, proto jsou cenné.

Info

Kim Gordon (us) + Lambrini Girls (uk)
2. 7. 2024 MeetFactory, Praha

foto © Zuzana Valešová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace