Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 15.03.2024
Ačkoli bylo podium spoře oděno zprvu triem a posléze duem muzikantů, prostor Kabinetu Múz v obou případech štědře zaplnila pestrá mnohočetnost zvuků. Za pomocí loopingu totiž jak brněnští Kochlea, tak berlínští hackedepicciotto postupně splétali jednotlivé zvukové linky do mnoha pevných provazců větvících se hypnoticky napříč sálem. A přestože byla tkaniva z rozdílných materiálů co do žánru i atmosféry, v obou případech svedla příjemně obtočit a zamotat hlavu.
Instrumentální set trojčlenné kapely Kochlea stál na kooperaci saxofonu, bicích a baskytary. Zvuku dominovaly salvy odrážejících se ozvěn, které ruku v ruce s postupně přicházejícími lidmi prosycovaly sál. Spíše abstraktnějším a zastřeným plochám přemosťujícím do snových dálek sekundovaly úderné a přímočaré pasáže. Ty pak působily jako závěry dobře vypointovaných historek. Jejich intenzitu způsobilo pečlivé budování vhodného odrazového můstku, z nějž jsme byli vždy vymrštěni až nad oblaka snového oparu a paradoxně tak vráceni nohama na zem. V těchto chytlavých pasážích dali Kochlea vzpomenout některých momentů z alba A Talayapa project maďarských Trottel, kteří rovněž dokázali, nakolik mohou saxofon, bicí a basa generovat energii nabíjející a živelnou.
Jak název napovídá, projekt hackedepicciotto představuje Alexandera Hackeho, známého především z role basáka v Einstürzende Neubauten, a jeho manželky Danielle de Picciotto, umělkyně spolupracující v minulosti například s The Tiger Lillies či Tomahawk. Na aktuálním turné se dopravují pouze vlaky, a to i přes diskomfort spojený s četností zavazadel. Během koncertu se totiž v rukou páru prostřídaly housle, niněra, citera, perkuse či basová kytara. Největším překvapením byl Hackeho hrdelní zpěv natolik umný a „autentický“, až jsem jej na studiových albech mylně pokládal za vysamplovaný.
Právě touto vokální technikou Hacke set započal. Po zvukové stránce v něm duo – obdobně jako rovněž dvojice Dead Can Dance – namíchalo koktejl ze surovin pocházejících z celého světa, avšak rozhodli se jej vypít v berlínském techno klubu. Rituál byl tedy inscenován jak skrze užití mj. prvků irské lidové hudby, tak taneční elektroniky. K nejpůsobivějším pasážím pak patřily ty spíše uniformní, rituálně vtahující – například Hackeho procítěné bubnování za doprovodu atmosférického ječení houslí de Picciotto a dunění loopované basy ve druhém plánu.
Ze dna spirály cyklických a multiplikovaných melodií byla cesta dlouhá, set hackedepicciotto trval zhruba devadesát minut, nicméně průvodci působili mile a starostlivě. Jednotlivé skladby věnovali svým přátelům či rodičům a jaksi familiárně pak po koncertu působil i Hacke, když se pohyboval v Kabinetu Múz a bezstarostně si u toho prozpěvoval. O to víc se člověk těší na turné Einstürzende Neubauten, které proběhne na podzim.
Hackedepicciotto (de) + Kochlea
13. 3. 2024 Kabinet múz, Brno
foto © Jan Svora
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.