Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 30.07.2022
Bubáci ze Slipknot už jsou na scéně skoro čtvrt století a jejich pozice je pevná a neotřesitelná. O nadcházejícím albu The End (So Far) se mluví jako o jednom z žánrově nejočekávanějších a devítičlenný soubor hravě vyprodá i ty největší haly. Slipknot jsou momentálně na vrcholu a publikum – v Praze se dali potkat rodiny s malými dětmi i ostřílení metalisté, byť v kapelních tričkách uniformovaní metal kids jasně vedli – jim zobe z ruky. Do Prahy přivezli velkou show, až se dere na mysl přirovnání ke Kiss. I tady totiž vnějškové efekty zakrývají problematické prvky. Nicméně podlehnout jejich bezskrupolózní živé performanci lze velice snadno.
Úvod patřil mladé formaci Vended. V jejich řadách působí synové dvou členů Slipknot – a je to znát až příliš. Energie a schopnost vyplnit jeviště pohybem jim nechybí, horší to je s nápady a vlastním ksichtem. Veskrze tuctový řvavý moderně pojatý metalcore se sice postaral o první opatrné circle pity, ale to bylo tak všechno. Koncert ukrajinských Jinjer dostal díky společenské situaci úplně nový nádech a odezva byla skvělá. Solidní vystoupení nevybočující z jejich standardu, prototypický zástupce moderního woman-fronted metalu si s velkou halou poradil velice dobře.
Slipknot si hrají na drsňáky. Strašidelné masky, inspirace death metalem, který v jejich podání žádným extrémem není, texty pohrávající si se šílenstvím ve všemožných podobách. A když nestačí ani tohle, ohulíme zvuk tak, že se po celých devadesát minut třese O2 arena na prvních dvou stupních Richterovy škály. Co z toho? Posluchačský komfort jde do kopru. Už posledně dopadl jejich koncert tragicky, letos kapelu zařízl zvukař. Anebo se tím sonickým tlakem, ze kterého se občas vynoří nesrozumitelný vokál Coreyho Taylora nebo údery dvojice bubeníků na vyvýšených platformách, snaží něco schovat. V nečitelné kouli tak přišla o část svého kouzla i premiéra nové skladby The Dying Song (Time to Sing), stejně jako některé další hity.
Co nelze Slipknot upřít, je neskutečná energie a intenzita, s níž do vystoupení jdou. A ta se jako elektrické jiskření přenáší na nadšené, až adorující publikum. Koncertů jsem neviděl málo, ale asi nikdy jsem neměl možnost pozorovat kotel, který opanoval celou spodní plochu. Rozbouřené moře, tak to při pohledu seshora vypadalo. A taky značně agresivní. O excesech se psalo jinde, za sebe dodám, že koncentrace pitomců tu byla vyšší než obvykle. Fanoušci metalu nikdy nebyli žáčci nedělní školy, ale vždycky měli respekt a ohleduplnost. Tohle nové generaci schází.
Za to ale skupina z Iowy nemohla. Ta předvedla oslňující show, metalový cirkus odehraný s nasazením, které by jim leckdo mohl závidět. I když se toho pod maskou mnoho neskrývá.
Slipknot (us) + Vended (us) + Jinjer (ua)
28. 7. 2022 O2 arena, Praha
foto © Martin Bambušek (musicserver.cz)
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.