Dan Sywala | Články / Recenze | 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené a nemají chuť poznávat rozmanitosti bývalé Jugoslávie, včetně historie a nejrůznějších ponurých stránek oblasti. Trio Nemeček vás na třetí desce, přesněji druhé v rámci aktuální trilogie Prokletije, vezme na intenzivní meditativní či dokonce psychedelickou horskou dráhu, které často vévodí tribální rytmika.
Nicméně dojde i na zasněné plochy a folkové elementy. Ty jsou nedílnou součástí esence kapely, protože folk je na území Chorvatska a vůbec celé bývalé Jugoslávie brán mnohem otevřeněji než u nás. My dechovku vnímáme jako občasné ozvláštnění, víkendový blok lidové hudby na veřejnoprávním kanálu a spíš se u toho pousmějeme a zaskotačíme třeba během městských slavností, než by nás to zasáhlo, nebo dokonce abychom rozbíjeli sklenice, jako se to dělá na jihu, když vás text a melodie trefí. Jen ty nejlepší cimbálovky, například v okolí Uherského Hradiště, umí tento pocit navodit. Na Balkánu je ta šance narazit na něco tak silného a emotivního mnohonásobně vyšší. Navíc zajímavé je, že mládež v jihovýchodu Evropy nepotřebuje rebelovat vůči rodičům. Emotivní folk, u kterého roste počet sklenic ohnivé vody, rychlost v autě nebo pocit sentimentu, si tam dopřávají bez ohledu na generaci.
Nemeček ukazují, že lze z tradice vycházet a posouvat ji zase dál, ať už jde o práci s poezií, na kterou se nezapomíná, nebo čerpání z lidových tanců, posunutých na úroveň kmenového křepčení. Dává smysl slabost kapelníka Nemecek pro formaci Oranssi Pazuzu, která se umí zvukově pohybovat i v hlukových bažinách či black metalu. Chmurné představy umocňuje i přebal desky Prokletije II, kde je použita kresba chorvatského umělce Ljuby Babiće, která vznikla v roce 1916 a symbolizuje rozpad jednoho světa (tehdy smrt Františka Josefa I. a blížící se rozpad Rakouska-Uherska) a nejistotu z budoucnosti.
S Nemeček se dostanete na pobřeží, k němuž se blíží temnota, ale také do vnitrozemí, včetně nepřeberných lánů Slavonije. Nenechte se zmást snímky typu Vražda v Orient expresu a jeho různými zpracováními, která vám budou podsouvat, jak se v okolí města Vinkovci, kde se vlak zasekl, nachází vysoké hory. Hloupost, celému území dominuje rovná, plodná a zelená krajina. Nicméně, především v létě zažijete ve vnitrozemí bouřky, které by si v horách nevysnil ani Saruman. Černočerné nebe a děsivé vichry. Do té spirály vás Nemeček vtáhnou a skrze noiseové plochy vás v tom také nechají. Avšak, nedostaví se děs. Pouze pozorujete a necháváte se vést jako na cestovatelské přednášce, která vám ukazuje všechny odstíny regionu, včetně těch bezútěšných.
Jsou tam prvky, u kterých si budete říkat: „Je to řecké, turecké, nebo orientální?“ Snad od všeho trochu, a proto je ideální popis „středomořské“. Navyknutí na tu náladu nějakou dobu trvá, ale díky doposud nejvyrovnanější produkci a největší přístupnosti (nic proti debutu) bude seznamování přirozené. Uživajte.
Nemeček - Prokletije II (Lack of Records, 2024)
Bandcamp
živě:
Nemeček (sl) + Eva Sajanová & Dominik Suchý
23. 2. 2024 19:30
Klubovna, Praha
web
foto © se souhlasem Nemeček
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.