Články / Reporty

Down in the past (Mando Diao)

Down in the past (Mando Diao)

Eva Karpilovská | Články / Reporty | 28.11.2023

Praha se konečně dočkala koncertu švédské kapely Mando Diao, která vyrazila na evropské turné s letošním albem Boblikov’s Magical World a zastávku si udělala i v Lucerna Music Baru. Teprve podruhé v Česku předvedla své skladby sahající do různých subžánrů rocku, zazněly hlavně novinky, ale největší úspěch měly starší, hudebně poutavější songy. A tak se vracíme down in the past…

Úderný riff Frustration z aktuálního alba odstartoval nedělní večer. Podobně jako ostatní nové skladby spočívá i tato v jednom nápadu, který je hezký i chytlavý, ale než by došel k další myšlence nebo zajímavému obratu, je pryč. Z těch povedenějších se dá vypíchnout třeba rytmická Stop the Train, při níž se po nesmělém začátku zpěvák a frontman Björn Dixgård trochu odvázal.

Sál nebyl přeplněný a kdo přišel, náležitě si to užil. Lidi tančili, tleskali, skákali, zpívali, podávali si ruce s Dixgårdem. A ten dělal vše pro to, aby je uspokojil: házel trsátka, zpocené ručníky, vlnil se v bocích, křičel a sdílel s nimi svůj charakteristický chraplák, jak nejlépe to šlo. Na novinky to bylo akorát, skládal si je na míru současného hlasu. U některých starších věcí už mu hlasivky nestačily, což šlo slyšet třeba u příjemně akusticky ztvárněné Ochrasy. Že ale nešel do vyšších poloh, nakonec tolik nevadilo, starší kousky plné hudebních nápadů a detailů ty nové i tak předčily.

V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu. V Long Before the Rock’n’roll se tak nástrojovým obsazením opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem – baskytarista Carl-Johan Fogelklou se chopil kontrabasu, bubeník Patrik Heikinpieti virblu, Dixgård hrál na poloakustickou lubovku a Daniel Haglund předvedl perfektní honky tonky piano. K tomu všichni čtyři přidali hlasy v pěkné harmonii a velmi originální verze hitu z roku 2006 byla na světě. Podobně vyzněla i The Band z první desky, píseň o lásce ke kapele, která si od té doby prošla mnoha zkušenostmi, alby, zvraty, odchody a stejně hraje i po víc jak dvaceti letech dál, byť v jiné sestavě.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Během další „elektrické“ přestavby se sál zaplnil teatrální reprodukovanou ponurou hudbou, na což skupina navázala až přehnaně dramatickou Rabadam Ching z Boblikov’s Magical World. Publikum si více oddávalo osvědčeným číslům jako Gloria nebo Scream for You, věnovanému všem ženám v publiku, a na závěr samozřejmě došlo na největší hit Dance With Somebody, který si notovali všichni. Srdceryvná Love Last Forever jako dovětek zpívaný s přednahraným doprovodem už snad ani nebyla nutná.

Fanoušci Mando Diao dostali velkou dávku nového, byť ne zas tak originálního materiálu, pár návratů do úspěšné minulosti, dost energie, kytarových sól i pořádné rande se skvělým, důvěrně známým hlasem. I přes vřelé objímání na podiu ale bylo znát, že zamračený kytarista Håkan Sörle s nimi hraje jen chvíli, a i přes perfektně naučené linky do ní ještě úplně nepasuje, a že Mando Diao těch osm let bez druhého frontmana Gustafa Noréna něco podstatného postrádají.

Info

Mando Diao (se)
26. 11. 2023 Lucerna Music Bar, Praha

foto © Stanislava Tumakova

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace