Jakub Šíma | Články / Recenze | 25.06.2013
Znáte ten pocit, když vás deska nenechává v klidu ani při desátém poslechu a nějakou dobu si nepouštíte nic jiného? V poslední době u mě takhle zabodovaly dvě desky. Vloni XXX od Dannyho Browna a letos zatím Acid Rap Chance the Rappera. Chancellor „the Rapper“ Bennett a Brown mají ve skutečnosti společného více, než se na první pohled může zdát. Spojnicí nejpatrnější a nejdůležitější je dominance verbálního projevu nad beaty. Hlas a flow, které nepotřebují producentské finesy a triky k tomu, aby vás dostaly. Oba také pochází z neutěšených poměrů a ani jeden nemá venku regulérní album. Za spojnici lze považovat i drogovou genezi jejich výrazu. Přestože deska XXX Dannyho Browna má na obalu tři symbolické tripy, v hlavní roli byl při nahrávání amfetamin. Chancův mixtape Acid Rap dostává svému názvu: Takřka polovina byla nahrána pod vlivem LSD. Ale tyto možná jen náhodné paralely nesmí zastínit svébytné přednosti každého z nich.
Začínal se slam poetry a prodáváním drog. Předchozí mixtape 10Day nahrál během desetidenního suspendování ze školy. Nezastírá hispánské kořeny a nejednou si hraje s jihoamerickým přízvukem v anglicky psaných textech. Vyšší a kyselinou říznutý hlas působí uvolněně, ale rozhodně ne melancholicky nebo ospale. Nečekané intonační návaznosti a lokální gradace si dokáží pohrát s atmosférou zakomponovanou do tracků příliš nerespektujících tradiční schémata stavby, prvek, který byl důležitou součástí veleúspěšné desky Kendricka Lamara. Zplozenec trojky mezi Lauryn Hill, Wyclefem Jeanem a Old Dirty Bastardem, který nezná svého otce. Co se drog týče, jsou sice častým terčem textových narážek, ale nehrají hlavní roli. Jsou prostředníkem mezi rapperem a nahrávkou, umožňují vzájemný kontakt. Ale jelikož medium is the message, tak se i ony nesmazatelně podepisují pod celkový dojem a náladu nahrávky.
Pozoruhodná je humornost oscilující mezi dětskou roztomilostí a přesně mířenou kousavostí stand-up komiků. Ale nezůstává jen u ní. Vysoká kriminalita si vybírá svoji daň a Chance the Rapper si už ve dvaceti neodpustí nejednu narážku na mrtvé přátele. „Everybody dies in the summer,“ a tak nezbývá než se modlit za další jaro. Ke slovu přichází paranoia, která k životu v Chicagu také patří.
It just got warm out, this this shit I've been warned about.
I hope that it storm in the morning, I hope that it's pouring out.
I hate crowded beaches, I hate the sound of fireworks.
And I ponder what's worse between knowing it's over and dying first.
Cause everybody dies in the summer.
Wanna say ya goodbyes, tell them while it's spring.
I heard everybody's dying in the summer, so pray to God for a little more spring.
Přestože hlavní slovo má po celou dobu Chance, potěší i několik povedených hostovaček. Objeví se například chicagský veterán Twista, o kterém pořád platí „ and when it come to rapping fast, I'm the Higgs Boson“, jen na rozdíl od několika posledních příležitostí zde rychlost Twistova rapování nepůsobí samoúčelně. Pozadu nezůstává ani Ab-Soul z Black Hippy Crew, který koření track Chain Smoker, stejně jako Chancův parťák Vic Mensa v reminiscenci Cocoa Butter Kisses.
Acid Rap není jen soundtrackem k pronikání branami vědomí, ale také ideálním partnerem blížícího se léta. Ideálně obého dohromady.
Chance the Rapper – Acid Rap (self-released, 2013)
www.chanceraps.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.