Jakub Veselý | Články / Reporty | 20.01.2024
Návšteva koncertov v kaviarni Kafara, ktorá sídli na okraji Brna, so sebou vždy nesie kus silného zážitku so svojským čarom a sympatickou komunitou. V starej zachovalej fare, ktorá slúži aj ako kaviareň, je možné vidieť vystupovať väčšinou domácu hudobnú scénu a príchod v rámci turné berlínskej multiinštrumentalistky Theresy Stroetges so svojím projektom Golden Diskó Ship pôsobí zo začiatku najmä prekvapivo.
Pri vstupe do podniku panuje nezvyčajná kľudná atmosféra, ako keby sa v ten večer okrem obyčajného posedenia za stolom, žiadna akcia nekonala. Zo skúsenosti viem, že pocitu sa netreba zľaknúť a po oznámení začiatku vyrážame na druhé podlažie a do sálu veľkosti väčšej obývacej izby s historickými kachľami, pred ktorými je rozložená aparatúra. Stoličky lemujú miestnosť a pár sediacich návštevníkov vedie rozhovor s hudobníčkou a jej sprievodom. Po chvíli Stroetges odchádza z miestnosti, ale dialóg s jej spoločníčkou pokračuje.
Nečakane vychádza z druhých dverí, ktoré sú za aparatúrou, prezlečená do kostýmu pripomínajúceho retro športový úbor drží gitaru. Premietač prehráva na stenu zábery z klipu Dolphins With Soft Helmets, Golden Diskó Ship púšťa sprievodný inštrumentál a pri hraní na elektrickú gitaru spieva opakujúcu sa melodickú znelku. Sálou vibruje basová eurodisko linka a skromné publikum je okamžite motivované k pohybu. Hudobníčka sa počas koncertu rovnako neštíti tanca a popri hraní s úsmevom skáče z miesta na miesto. Do toho ju ožarujú farebné obrazy abstraktných vizualizácií prvých piesní nového albumu Sun Oval Patch.
Naživo okrem spevu a gitary príde na rad nečakane viola, ktorá dodáva synthpopovým zvukom experimentálny nádych. Vystúpenie vygraduje zvýraznením rytmu na perkusnom pade, ktorý nahráva do slučky a strieda nástroje. K prehrávanému inštrumentálu neustále na niečo hrá, čím zvýrazňuje dôležité časti skladieb.
Po odohraní piesní z nového albumu koncert prechádza k starším nahrávkam. Rozoznávam skladby z Araceae a od tohto okamžiku sa začína to pravé disko. Zvuky so základom v klubovej hudbe 70. rokov ozvláštňujú ambientné pasáže, ktoré nijak nespomaľujú tempo. Izba so starou drevenou podlahou a maľovanou freskou na strope sa mení na retro diskotéku a všetci tancujú alebo sú v pohybe.
Udalosť končí a Kafara sa opäť mení na tichú nenápadnú kaviareň. Golden Diskó Ship ďakuje a sediaci návštevníci sú pripravení pokračovať v dialógu.
Golden Diskó Ship (de)
18. 1. 2024 Kafara, Brno
foto © Jakube Veselý
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.