Mia Kordová | Články / Reporty | 07.02.2021
30. ledna 2021 se v londýnském Institutu současného umění (ICA) konala „afterparty“ na oslavu života a díla britského kulturního teoretika, spisovatele a filozofa Marka Fishera, který vystupoval pod literárním pseudonymem K-punk. ICA vyzvalo diváky sdílet společný čas a až do noci pospolu poslouchat interdisciplinární párty, která slučuje nejsoučasnější filozofické koncepty a soudobou hudební produkci. Výsledkem byla několikahodinová sentimentální jízda plná lásky, hudby a naděje. Celý event je nahraný a na stránkách ICA k vidění až do 1. března.
Mark Fisher zemřel tragickou smrtí v roce 2017. Ve svém díle se nebál ožehavé interpretace současnosti a analýzy hudební výpovědi jakožto produktu soudobých společensko-kulturních jevů. Důležitá je jeho tvorba na poli populární kultury, hudební teorie a hlavně jeho nekonvenční a radikální politické názory. Mezi jeho nejznámější knihy patří bezesporu Kapitalistický realismus, který až depresivně připomíná, že „dnes je snazší představit si konec světa než konec kapitalismu“.
Událost samotná tak byla vzpomínkou, uměleckou výpovědí, reakcí na jeho dílo a na jeho poslední provokativní sérii přednášek, které nově vyšly pod názvem Postcapitalist Desire: The Final Lectures. Pod taktovkou kurátorky Natashi Eves spolu s Fisherovým editorem Mattem Colquhounem se představila pětice umělců: Tim Lawrence, Time Is Away, Incursions, Chuck Person a Iceboy Violet. Vizuály vytvořil non-binary umělec Sweatmother.
Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Pokračovala abstraktní obrazová stopa, doprovázená syntetickými zvuky zremixovanými a až folkově znějící písní s opakujícím se textem „When you see where it is, but don't know where it is“, tedy „když vidíš, kde to je, ale nevíš, kde to je“. Následovala sekvence, která ladně proplouvala nejrůznějšími žánry až do příjemně položených beatů, které vyzývaly k tanci. Tim Lawrence je hudební kritik, který sepsal například historii houseové hudby Love Saves the Day: A History of American Dance Music Culture nebo Life and Death on the New York Dance Floor. Jeho část uzavřela píseň Dream Baby Dream od elektro-punkové skupiny Suicide.
Následoval audio dokument uměleckého dua Time Is Away. Hned ze začátku zazněla věta: „Odmítnout boj za lásku, která je svobodná i odpovědná, znamená v jistém smyslu odmítnout možnost lásky samotné.“ Pokračovalo několik zpovědí a stop, které vytvářely jedinečnou sonickou atmosféru. Ústředním tématem komplexního dokumentu byla pozice a zkušenosti ženy ve společnosti, a to jak v tradičních domácnostech a uspořádáních, tak v alternativních formách, jako je třeba squatting, ilegální párty nebo organizovaná komunitní domácnost.
Iceboy Violet si připravil upřímnou experimentální zpověď na rozhraní přednesu, rapu, možná až dekonstruovaného grimu. Jeho sekci uzavřela dynamická hudební pasáž vycházející z tradičně britského zvuku dubstepu a klubové kultury. Chuck Personova Mixtape for Mark nám zprvu připomněla, že „Future is uncertain“ a dále spočívalo v poklidném poslechovém příspěvku. Kolaborativní projekt Incursions nostalgicky uzavřel večer koláží hudby a výpovědí, které vyzývaly k hledání kolektivních prostorů, kde slovo, hudba nebo jen pocit mohou být sdíleny a vyslechnuty.
Odkaz Marka Fishera zůstává stále naživu. Noc v ICA nazvaná For K-Punk i celá další vlna kulturních eventů upozorňujících na výročí jeho smrti nám připomínají naději v boji proti konzumu a vybízejí k hledání jiného zdroje slasti, než jsou požitky pozdního kapitalismu.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.