redakce | Články / Profily | 03.06.2022
Pod zkratkou EABS se skrývá nejen Evropská asociace bezpečnosti silnic, ale rovněž polská postjazzová formace z Vratislavi. Electro-Acoustic Beat Sessions se nesnaží pouze navázat na bohatou tradici domácího jazzu, ale také ji náležitě rozvíjejí. V jejich tvorbě se jazz čelně potkává se soulem, hip hopem, funkem i avantgardou, vysokou instrumentální úroveň jejich produkce neoddělitelně provází tepající groove, a pokud může někdo ze Střední Evropy konkurovat aktuálně velice úspěšné linii nového britského jazzu, jsou to právě oni.
EABS ostatně spolupracovali s mnoha důležitými jmény současné globální jazzové scény, za všechny jmenujme Bena Lamara Gaye, Jeru the Damaja nebo Tenderloniouse, jedním z jejich velkých propagátorů je také slavný DJ a hybatel britské scény Gilles Peterson (BBC Radio 6 Music nebo label Brownswood). Vratislavský kvintet vyznává teorii „rekonstrukce z dekonstrukce“, každé jejich album je nějakým způsobem koncepční, důkladná rozvaha a tematická dotaženost však nijak neubírá na energii, dynamice a tanečnosti.
EABS se dali dohromady v roce 2012, o pět let později vydali úspěšný debut Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda), na kterém vzdali hold slavnému polskému skladateli zejména filmové hudby. Ještě o řád zajímavější byla následující kolekce Slavic Spirits (2019) – suverénní sbírka plná živelné, hutné a proměnlivé hudby nabídla nemalou dávku slovanské mytologie i tajuplných rituálů a doprovázela ji výpravná muzikologická publikace. Hned o rok později následovala skvěle přijatá nahrávka Discipline of Sun Ra, na níž soubor uctil významného pionýra spirituálního jazzu a teorie afrofuturismu. EABS se nespokojují s uzavřenými koncepty jednotlivých alb, každé z těch následujících na to předchozí nějakým způsobem navazuje.
A tak po lekcích z „disciplíny Sun Ra“ polský soubor zamířil do budoucnosti i na aktuální novince 2061, vydané poslední týden v květnu. Její název upomíná na rok, kdy kolem Země znovu proletí slavná Halleyova kometa, a zároveň odkazuje k převratným myšlenkám Arthura C. Clarkea. Ve světle nedávných událostí EABS vzývají utopické vize autora Vesmírné odysey a vyhlíží dobu, kdy na naší planetě zavládne mír. Výhled směrem dopředu je příznačný – pokud můžeme někoho označit za budoucnost polského jazzu, jsou to právě EABS.
EABS
web skupiny
Živě:
Colours of Ostrava
13.–16. 7. 2022
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu
foto © se svolením EABS
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.