redakce | Články / Profily | 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry, nizozemská senzace jménem Altin Gün tureckou psychedelii šedesátých let dostala rovnou do mainstreamu. Hamburská rodačka Derya Yildirim se skupinou Grup Şimşek patří zdánlivě do podobné kategorie, ale přitom na to jde úplně odjinud. Svou taneční groove produkci vnímá jako spojení soulu a folklóru, ale hlavně se kromě interpretace dobových hitů věnuje vlastním písním i tématům. Na letošních Colours of Ostrava čeká Derya Yildirim & Grup Şimşek česká premiéra.
Jsou všechno jiné než revival. Mezinárodní sestava, ve které se sešli Francouzi Axel Oliveres a Antonin Le Gargasson i jihoafrická bubenice Hellen Wells, je sice poučená postupy tradičního anatolského rocku, čemuž ostatně napovídá také tradiční turecká loutna bağlama, kterou virtuózně ovládá samotná Yıldırım, ale do svého unikátního stylu přidala plnou hrst koření v podobě soulu, indie nebo funku. Derya Yıldırım sice velmi obdivuje slavnou tureckou zpěvačku Seldu Bağcan, od níž si vzala i společenská a feministická témata, podobně jako si je vědoma svých kořenů. „Vím, že si lidé myslí, že hrajeme retro hudbu, ale já nepocházím z Turecka a nechci dělat to samé, co tamní hudebníci před padesáti lety. Jsem Němka,“ prohlásila v magazínu The Guardian a na zvuku alb její skupiny je tato jistota znát.
Na prvním albu Kar Yağar (2019) ještě hledali jistotu, ale oba díly propojeného opusu DOST z let 2021 a 2022 už zachycují naprosto sebevědomou a suverénní skupinu, která díky homogennímu zapojení modernějších trendů do tradičních rytmických i melodických struktur získala zcela unikátní výraz. A zároveň jaksi přirozeně blízký a otevřený, možná i z důvodů, o kterých skupina mluví v tiskové zprávě ke druhé nahrávce: „DOST znamená spojení, které udržuje tento život a svět smysluplným a rovnocenným. Spojení, které zachovává respekt, toleranci a chvíle lásky a míru. Abychom stále rostli a učili se jeden od druhého a dovolili sobě i ostatním žít život podle svého.“
Derya Yıldırım & Grup Şimşek (de/fr/tr)
Fb skupiny
živě:
Colours of Ostrava
17.–20. 7. 2024
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu
foto © Philomena Wolflingseder
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.
Dušan Šuster 29.06.2023
Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.