Články / Reporty

Hledání černého diamantu (Colours of Ostrava 2022)

Hledání černého diamantu (Colours of Ostrava 2022)

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 14.07.2022

V rozhovorech pro velké deníky slibuje ředitelka Colours of Ostrava Zlata Holušová nejlepší ročník v historii, já zatím nedokážu říct, jestli to tak bude. Ale už mnohokrát mi zachránily dobrý ročník malé scény. Můžeme?

Jdu už na SuRealistas ve čtyři. Představte si tři Argentice, pět Italů, perkuse, saxofon i trombón, spoustu cinkrlátek a kombinaci brazilské tropicalie s jižanskými rytmy v jednom. Tahle banda, to byla rozkošná volba, welcome drink s paraplíčkem a nefalšovanou příchutí léta. V rozhovoru pro Ostravan.cz popsal zpěvák, kytarista a ukulelista Jeremías Cornejo svůj hudební obřad následovně: „Snažíme se zahnat starosti a prostoru, kde hrajeme, se snažíme dát pozitivní vibrace a předat mu určité poselství. Zkrátka chceme změnit energii místa.” To se povedlo. A později odpoledne na to hezky nasedal lucemburský R&B host Edsun. Zpěvák a tanečník svérázné image také pracuje s energií publika. V bílé volánkové sukni a rozhalené košili mávající duhovou vlajkou rozhodně strhl nakažlivým entuziasmem a atraktivní choreografií, pro kterou si často vyskočil na přidaný piedestal na pódiu. Je velmi činorodý, angažovaný, nedávno vypustil Rocklab Pop-up Session. A hudebně nejde o nic poplatného - naopak, aranže jsou často tak hutné a vrstvené, že jsem se v nich pod podiem trochu ztrácela. Reminiscence „jacksonovského” odkazu jsou ale velmi zdařilé a přitažlivé. „Follow.“

Mnoho z dalších jmen bude letos rychle zapomenuto. Středoproudý program dvou hlavních scén se točí kolem hry na hity a některé z kytarovek jsou pod mé rozlišovací schopnosti. Modest Mouse prominou, ale i těm jsem dala jen tři písně. A vyzkoušela jsem si to také na Samu Ryderovi - ano, je to vynikající zpěvák s obdivuhodným rozsahem, jenže v tuctovém balení. Hned na start vypálil svůj nejlepší track a čím déle zpíval, tím více jsem přemýšlela, jestli se mám čeho chytit nebo se přesouvám. V areálu jsem jen za první den nakonec nachodila přes 20 000 kroků, abych našla skutečný klenot. A našla jsem.

V paměti a playlistu si chci napořád uchovat Squid. Černý diamant letošního ročníku. Jen se tím sama chytám do pasti - na dotaz, co hrají, neexistuje snadná odpověď. Wikipedie tvrdí, že postpunk, já bych asi popisovala tucet dalších žánrů. Koncert se vyvíjel od minimalistických klávesových ploch s tichými kytarovými vyhrávkami přes grunge až po postrocková deliria. Stejně tak bubeník a zpěvák Ollie Judge přecházel od ledabylosti až po čirý řev. Bojovali všemi prostředky, které měli. A že jich bylo! Na zpěv byli tři, basák měnil několikrát hlavní nástroj za trubku, klávesista třeba za triangl. V hlubokém pohroužení jsem ztrácela pojem o čase. Nepovšimla jsem si slok nebo refrénů, jen četných proměn razance a rytmu, často opakovaně v jediné skladbě. Vybavil se mi Nolanův film Tenet a hláška o tom, že tenhle boj a příběh není pro ty, co nejsou schopni přestat myslet v lineárním čase.

fotogalerie z festivalu najdete tady

Mimochodem v areálu je nová budova, v té Craft Beer centrum a Reflex Stage a na té letos dokonce čtyři tajné koncerty, jeden na každý den. Středeční patřil kapele Úspěch, která hrála svoje věci v původní, peprné podobě. Další šanci máte dnes a zítra ve 21:30, prostor je ale, byť dvoupatrový, nevelký. Najdete ho hned naproti hlavní scéně a pokud se vám nechce procházet robustní program Meltingpotu, i tady jsou zajímavé diskuze, mj. s Beatou Hlavenkovou, Jiřím Burianem, Markétou Irglovou nebo architektem Josefem Pleskotem.

Info

Colours of Ostrava
13.–16. 7. 2022
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu

foto © Kateřina Fialová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace