Kremace | Články / Reporty | 05.03.2019
Ani křížení s koncertem Sunn O))), který byl ten večer v Arše, neodradilo fanoušky směřující do smíchovského klubu Underdogs’. Vidět „černé obdélníčky“ naživo je holt pro tuzemské publikum složité, Nic se častěji vydávají za hranice. Příslib exkluzivity? Ani tentokrát se jejich podání black metalu říznutého atmosférickým screamem a noisem neminulo účinkem. Přestože se Dodáč potýkal se zdravotními problémy a šířily se obavy, že vokál se zasekne, hutná mlha, tma a přísný hrdelní diktát určovaly jasný směr. Indispozice byla ta tam, trojice kytar se zadřela hluboko do kostí, všechno hrálo. Otázka je, jak dlouho, brzy je opustí Klimoň, jeden ze zakládajících členů…
Nic svou katarzní show odehráli dole pod pódiem, zatímco početný ansámbl The Black Heart Rebellion se rozprostřel nahoře. Od loutny přes bicí, kytary až po různorodé perkusní nástroje, které jsou pro jejich hudbu podobně typické, jako pro Nic vrstvící se kytarové linky. Pětice z belgického Gentu, ustájená pod Church of Ra, vydavatelstvím a mentální spojnicí kapel jako Oathbreaker, Wiegedood či Amenra, začala skladbami z předposledního alba People, When You See the Smoke, Do Not Think It Is Fields They're Burning. Právě tady zmíněné perkuse stimulují hru s emocemi zejména, stejně jako motivy evokující východní kultury a náboženství. Cejchovat je postmetalem či postrockem je málo, protože intenzivní melodie, palčivé zkreslení, gradace a extatické výbuchy jejich ražení do žádné klícky nezavřete. Podobně jako důraz na bicí, neúmorný rytmus a celkovou fyzičnost projevu, kterou vyžadují i od publika.
Dostalo se i na „neoficiální soundtrack“, který The Black Heart Rebellion složili k íránskému filmu Sama nocí tmou, z něj předvedli několik písní na konec svého setu. Ten byl obohacen o dvojnásobný výpadek elektřiny, což zpěvák Pieter Uyttenhove glosoval: „Sunn O))) nám vzali elektřinu.“ Rozhodit se tím nenechali, stejně jako ti, kterých bylo sklepení Underdogs’ plné. Černá srdce a jinak nic.
The Black Heart Rebellion (be) + ██████
2. 3. 2019 Underdogs’, Praha
foto © archiv The Black Heart Rebellion
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.