Popluh | Články / Reporty | 03.04.2014
Do Prahy dorazil italský pianista a skladatel moderní vážné hudby Ludovico Einaudi. Mistr minimalistických kompozic, který se nebojí ani popovějších pasáží a různých experimentů s world music i elektronikou, se Praze představil na apríla, ale žádná sranda to nebyla.
Bývalý Palác kultury prošel sice modernizací názvu na Kongresové centrum, to je ale taky poslední modernizace, která je na něm vidět. Socialistický moloch s nevkusným zažloutlým vnitřním obkladem není zrovna estetickým zážitkem, nicméně koncert se vyznačoval spíše decentním osvětlením a skvělou atmosférou, která odvedla pozornost od prostředí. Einaudi nastoupil společně s šestičlennou doprovodnou kapelou, která zahrnovala perkuse, smyčce, basu i v soudobé vážné hudbě oblíbené zapojení elektroniky do podkresu skladeb. A pohltil hned od začátku. Vzletný melodický klavír podpořený violoncelly i masivními bicími se okamžitě zaryl do kůže a koncert byl strhující od prvního tónu po celou první část, kterou zhruba po hodině ukončil odchod doprovodné kapely.
Poté se mistr ujal „slova“ sám a nabídl skvělou lekci ze hry na klavír, kdy dokázal ukolébat, aby si pak chytře zvolenou změnou melodie či rytmu přitáhl diváckou pozornost zpátky. Diváckou pozornost, která zvlášť u dále sedících diváků obrovského sálu lítala všude možně. Místo Euinaudiho a jeho nástroje jste viděli jen rozmazanou skvrnu a lesknoucí se pleš? Nevadí. Stačilo zavřít oči a Italovy prsty vám šeptaly do uší, na čemž měl zásluhu i skvělý zvuk v tichých i výbušných pasážích. Euinaudi ošklivý pomník architektury i kultury socialismu svými magickými prsty během chvíle přemazal na klášter poblíž Verony, kde nahrál své poslední album In a Time Lapse, které přivezl představit. Stačilo jen zavřít oči a naslouchat.
Člověk ani nepostřehl, že se postupně vrátil zbytek kapely, aby koncert dovedl do třaskavého finále a po ovacích vestoje i k následnému přídavku. V něm Einaudi potvrdil, že mu není cizí ani líbivější hudba a poprockové aranže, které spojil se svojí zkušeností s tvorbou soundtracků. Výsledkem byl Kongresák na nohou tleskající do rytmu, netypický, ale výborný zážitek z koncertu minimalistické vážné hudby.
Ludovico Einaudi (it)
1. 4.2014, Kongresové centrum, Praha
foto © Zdenko Hanout
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.