David Vo Tien | Články / Reporty | 01.04.2014
Opětovné shledání po letech může vést k deziluzi idealizovaných vzpomínek a rozevření nepřekonatelné propasti. A někdy taky ne. V Lucerně bylo očividné, že se Praze po kanadských smíšcích těch šest let stýskalo, a to tak, že moc.
Playlist The Birthday Massacre z prvního dne turné jsem sice viděl, dokud ale nezačal narozeninový masakr, nechtěl jsem věřit svým očím. Slyšet naživo po letech doufání a čekání Red Stars, a to hned jako úvodní! song, byl zásah na srdeční komoru. Reakce Chibi na vřelé uvítání udiveným výrazem Alenky, která si není jistá viděným, bylo gesto, jež mi vehnalo slzy do očí. To není popis citového rozpoložení, ale relevantní výpovědní hodnota.
Pak jsou taky kapely, na které je nudné se jen dívat. A to opět nebyl ten dnešní případ. Synth-rockoví králíčkové sice možná vypadají jako postavičky z groteskního komiksu o upírech a nemrtvých somnambulistech, řežou do toho ale, jako by byl poslední úplněk. Postřehnout během setu všechnu jejich mimiku a gesta je výzva i pro všímavé. Rainbow je rarášek, co se neustále něčemu kření a dělá na Natea opičky, ten je vzápětí opětuje. Občas sekundoval hlasem, tedy pokud neukazoval basákovi, že umí hrát i s nohou přes krk. Vypadalo to, že se předvádí víc sami před sebou než před publikem. Druhý kytarista Falcore působil jako postava z německého expresionistického filmu a hravý klávesák Owen se chvílemi dotýkal svého Korgu, jako by říkal “teď to zmáčku tady a pak tady“. Roztomile střelená slečna králíčková se šibalským úsměvem dávala high five, hubičky na tvář i ruce líbala.
Průřez tvorbou nevyzněl vůbec rutinně, spíš ukázal schopnosti a vývoj kapely a nadání strhnout jak něžnou sladkostí, tak i ostrými riffy se zasekávanou rytmikou. Culíkatá Chibi střídala slabounký hlásek stydlivé gothičky, skřehot zombie holčičky a silný hlas, se kterým neměla problém proniknout skrz dalších pět nástrojů. Střelená možná, ale ne nešikovná nebo ledabylá. A to její radostně opakované „dekuji“ s výrazem „jejda, snad jsem to řekla správně“... Bude se mi stýskat. Dekuji very much.
The Birthday Massacre (can) + Phosgene Girls
30. 3. 2014, Lucerna Music Bar, Praha
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.