Články / Reporty

Moravské lidovky? Jedině s americkým přízvukem. (Dálava)

Moravské lidovky? Jedině s americkým přízvukem. (Dálava)

Martin Řezníček | Články / Reporty | 12.04.2019

Příběh Dálavy zní trochu jako filmový scénář... Když začala zpěvačka Julia Ulehla pátrat po svých českých předcích, zjistila, že je pravnučkou vědce a etnografa Vladimíra Úlehly, který napsal knihu o lidových písních z oblasti moravské Strážnice Živá píseň. Jelikož kniha obsahuje i notové zápisy, seznámila se i s melodiemi, které ji zaujaly natolik, že se rozhodla přivést je k životu. Netrvalo dlouho a přišel první koncert v Česku, kde tento příběh pochopitelně rezonuje nejvíc.

Ulehla na začátku koncertu poznamenala, že koncerty u nás jsou pro ni velmi specifické. Zatímco v jiných zemích svá vystoupení doplňuje o překlady původních textů do angličtiny, tady by něco takové nebylo na místě. Na zpěvačce byla patrná i nervozita, kterou přisuzovala tomu, že tuzemské publikum textům skladeb rozumí, zatímco ona je musela složitě překládat a naučené je má vlastně foneticky. Po celou dobu se taky snažila mluvit aspoň v útržcích česky, čímž sama sebe rozesmávala. Stejný efekt to ovšem mělo na publikum, které si svým bezprostředním chování podmanila stejně dobře jako svým zpěvem.

Její silný vokál se klenul vysokým prostorem sálu a bylo snadné si představit, jak se rozléhá nad úrodnými lány moravského Slovácka. Hlas v jemných polohách pouze v doprovodu kytary nebo violoncella konejšil, v hlasitých momentech, kdy se rozezvučela celá kapela, sílil a nabýval kontur objemného sopránu. Pokaždé byl ale naplněný emocemi a plně prožitý. Prosté moravské texty se silným americkým přízvukem vytvářely jakousi zónu bezčasí a mimoprostoru.

fotogalerie z koncertu zde

Zcela zásadní byly nápadité instrumentace charakterizované elektrickou či akustickou kytarou Arama Bajakiana (John Zorn, Lou Reed, Diana Krall). Staré melodie v jeho rukou ožívaly rockovým feelingem, který zabředával do noisových a jazzových poloh. Jeho komplexní hra zahrnovala gradující sóla, hlukové plochy, perkusivní hru i jemné vybrnkávání; a v hlavě se tak vynořovala jména jako Jimmy Page, Jimi Hendrix nebo John Butler. V kombinaci se skvělou rytmikou využívající někdy spíše kmenové motivy dostávaly skladby opravdu zcela nový rámec.

Lidová píseň se v Česku (a obzvláště v Čechách) dostala z různých důvodů až na okraj pozornosti a kromě výjimek, jakými byly na přelomu tisíciletí kupříkladu Čechomor, nemá větší posluchačský dosah. Ani já nepatřím mezi nadšené vyznavače folklóru, nicméně jsou zážitky a kapely, které dokáží člověku změnit perspektivu a přinutí ho k zamyšlení, zda by tomu nemělo být jinak. Dálava.

Info

Dálava (us)
10. 4. 2019 Palác Akropolis, Praha

foto © Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace