Články / Reporty

Mucha v Desertu: prkýnko důle, laťka vysoko

Mucha v Desertu: prkýnko důle, laťka vysoko

rionka | Články / Reporty | 06.08.2014

"Chlapi sú kokoti, chlupatí roboti. Mně nevadí, když nespláchneš a nedáš důle prkýnko - to, co mi vadí, to jsi ty!" Obyčejný člověk, co by ve čtvrtek omylem zabloudil do dusného podzemí Desertu, by byl v šoku, pokud by se tedy vůbec protlačil davem k pódiu. Zraky byly upřeny na zrzavou dívčinu v černých minišatech, ozdobených upjatým krajkovým límečkem přepůleným pětadvaceticentimetrovým kusem krejčovského metru. Mládež z celého Brna neprůstřelně ucpala hlavní vchod a nadšeně ječela při každém refrénu o chlupech v podpaží. Muchu je velmi jednoduché milovat i nenávidět, ale zpívající holky v prvních řadách si svou stranu už vybraly.

Většina zpoceného publika nadšeně reagovala na starší fláky - Ježíš, Semeno, Úchyl (vložte vyhrávku na balalajku), ale zaznamenala jsem i několik zajímavých nových skladeb (Josefe). V první polovině koncertu kapela kolem Nikoly hrála poněkud mechanicky, ale po krátké pauze bylo všechno jinak, jako by venku na cigárku nabrali druhý dech. Sklepy jim svědčí.

Po krátkém neúspěšném pokusu o útěk z pódia se Mucha vrátila a slíbila, že bude přídavek, tedy vlastně dva. Nepojedeš nikam je pravděpodobně jedna z jejích nejlepších skladeb po stránce významu i provedení. Naživo tentokrát přibyl i závěrečný sborový refrén, k němuž se krom Nikoly přidali i kytarista a basák. Poslední kus musel být samozřejmě famózní Kamil (podezírám publikum, že by je jinak nepustilo domů). Nikola spontánně usedla do kouta k odrbanému klavíru a skladba o nelibě zapáchajícím chlapci získala nový rozměr. Romantika ve sklepě, to chceš!

Uskupení kolem moravské zpěvačky a skladatelky Nikoly Muchové vzniklo v roce 2012, kdy začala spolupracovat s Martinem E. Kyšperským z Květů. Mnoho fanoušků jí ale už dávno předtím chodilo fandit pod most na Krákoru, do Bora a Mandragory, kde vystupovala jako sólová písničkářka. Mucha, hubatá střapatá holka, svobodná matka a kytarový samouk, uspořádala loni s kapelou sbírku na Kickstarteru, vydala desku a najednou je vlastně slavná. Hraje na velkých, luxusně nasvícených pódiích a každý zná refrén ušního červa Ježíš.

Nic proti reflektorům zahaleným umělou mlhou, ale sklepení je sklepení. Právě tady, v syrové podzemní prostoře pod Desertem, se Mucha nejvíc odvázala. Zula si obskurní pantoflíčky zdobené umělou trávou a tancovala mezi kabely bosá. Toho byste si na obří festivalové stagi nevšimli. Čeho si ale všimnete stoprocentně, je její geniální obličejová exprese, výrazová komika propojená s konkrétními citacemi ("Penis! Penis!"), boží ksichty, kvůli kterým chcete příště přijít zas. Nikola si navíc po koncertu ochotně povídá s fanoušky a kreslí jim na plakáty a vinyly různé obrázky. Je jednoduché soustředit se na zdánlivě legrační text a zapomenout, že v tom vlastně všichni "jedeme spolem". V tom je pravý smysl téhle ujeté živé performance a žádná plochá femipunková nálepka ho nemůže dostatečně obkreslit.

Info

Mucha
31. 7. 2014, Desert, Brno

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace