Lucie Tlustošová | Články / Recenze | 05.02.2022
Debutová deska americké písničkářky Margo Cilker navazuje na tradici country, usazuje nás do houpacího křesla na verandě, zatímco nad volnou krajinou zapadá slunce a po prašné cestě projíždí rezivějící pick-up. Idylické záběry jižanského života ale Cilker zároveň předhazuje feministické kritice.
Během svých cest po odlehlých koutech USA a Španělska si Margo Cilker zaznamenávala své vlastní zkušenosti z nomádského způsobu života i příběhy místních. Každodenní starosti i radosti, stejně tak jako dechberoucí přírodní výjevy, pak věrně zvěčňuje na debutu Pohorylle. Díky barvitým popisům a smyslu pro detail se při poslechu ocitáme spolu s Cilker v zapadlém baru nad umolousanou sklenicí a jako antropolog sledujeme jednoduchý, ale ne triviální způsob života. Potud se americká písničkářka drží tradice country.
Ženy bývají v rámci tohoto žánru často zobrazovány ve vleku mužů, spíše reagují na situace, které vytvářejí muži, místo toho, aby byly samy aktivní. Občas se tento narativ v country ale daří překonat, jako když Wanda Jackson zpívala o pomstě ženy, kterou její muž chápal spíš jako vybavení domácnosti než jako rovnocenného partnera (My Big Iron Skillet), nebo když Dolly Parton kritizovala dvojí metr, se kterým se za stejné prohřešky odsuzují ženy a omlouvají muži (Just Because I’m a Woman). Margo Cilker na feministickou linku country navazuje, Pohorylle kritizuje venkovský prostor dominován muži, tematizuje sexuální násilí a Cilker se zamýšlí nad tím, jak by byl její život jiný, kdyby se narodila jako muž. „I wish I was my brother, I'd know what it means to have everything.“ (Brother Taxman Preacher)
Deskou zní pro country typické postupy a nástroje jako pedálová steel kytara nebo smyčce, minimalističtější instrumentál se ale v pozvolném tempu přelévá do folku. Cilker na debutu spolupracovala s písničkářkou a bubenicí Serou Cahoone. Dvojice uchopuje country předvídatelným způsobem a nepřináší výraznější inovace, spíše vychází z hudebnic jako Lucinda Williams nebo Gillian Welch. Činí tak ale promyšleně, nikoliv z nedostatku vlastního zvuku.
A Pohorylle odkazuje ještě na jednu umělkyni. Nahrávka nese jméno po rodném příjmení židovské fotografky známé jako Gerda Taro, která mimo jiné zachycovala výjevy ze španělské občanské války a dávala prostor vojačkám. Taro i Cilker rozdílným způsobem vlastně dělají to stejné, nacházejí poetiku v nehostinném prostředí a zvěčňují jindy přehlížené ženy.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.