Články / Reporty

Nebuďme zdvořilí (Laurie Anderson with Sexmob)

Nebuďme zdvořilí (Laurie Anderson with Sexmob)

Lukáš Grygar | Články / Reporty | 22.11.2023

Ve skvělé knize Poslední samuraj, nemající naštěstí nic společného se stejnojmenným filmem, dojde na koncert klavíristy, který publikum nejprve ukolébá přehráváním prověřeného repertoáru, aby posléze do lidí pustil hudbu daleko nespoutanější. Laurie Anderson provedla v pražské Arše obdobný manévr.

O repertoáru z její ikonické desky Big Science jistě nejde mluvit jako o „spoutaném“, ale o spoutanosti právě jeho ikoničností jistě ano. Jak publikum hlasitě potvrdilo s prvními tóny otvírákové From the Air, Lauriinu avantgardu máme všichni naposlouchanou do nitra našich stárnoucích duší – málokomu v sále bylo pod čtyřicet. Mluvila k nám naše kapitánka a nejdřív to vypadalo, že nás spolu s doprovodnou kapelou Sexmob nevezmou dál než na vyhlídkový let do „písniček z úplně jiného světa“, jak sama přiznala.

Když záhy došlo na milovanou O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku. A stejně tak nebudu lhát, že koncert měl v tu chvíli blíž ke karaoke, včetně projekce čtyřicet let starého videoklipu. Když jsme ale odbavili nostalgii a už trochu únavně obligátní měření decibelů při yokoonovském křiku (z kotle to znělo na solidní výkon, ale představoval jsem si, jak by znělo publikum z generací, které už nikdy nedosáhnou na hypotéku), začalo být daleko zajímavěji.

Jednou z „dobrých rad“, které Laurie Anderson mezi písněmi utrousila, bylo nesnažit se o co nejdokonalejší dílo, nebýt ve svém umění „zdvořilí“. Její kvalitu pak nejlépe doložila rozkošně nezdvořilou a živelnou Walk the Dog, sice z podobně dávných časů jako Big Science, ale na pódiu Archy čerstvou, jako by ji napsala po zvukovce v backstagi. Opakem její naježenosti pak byl prostor věnovaný manželovi: s Lou Reedem zpívajícím ze záznamu zahrála tu jednu povedenou věc z katastrofy jménem Lulu, část táhlého songu Junior Dad, který z hypnotického úvodu pro elektrické housle a Reedův hlas vytekl do kapelního vydovádění se na velvetovský způsob.

Přelévání nálad a poloh nefungovalo celý večer takhle soudržně, ale když ano, podtrhovalo skutečnost, která byla dopředu zřejmá i cenovce na vstupenkách: ježatá žena obklopená jazzmany, kterým jejich newyorská kosmopolitnost čouhala z nástrojů, neztrácí ani čtyři dekády po svých nejslavnějších projektech schopnost své publikum roztančit, okouzlit i dovést k slzám. „Trénujte smutek,“ poslala ještě jednu radu, kterou kdysi dostala od buddhistického učitele. „Ale smutku nepropadejte.“ Díky lidem jako je ona je to snadno představitelné.

Info

Laurie Anderson with Sexmob: Let X=X
21. 11. 2023 Divadlo Archa, Praha

foto © Romana Kovacs

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace