Lukáš Grygar | Články / Reporty | 22.11.2023
Ve skvělé knize Poslední samuraj, nemající naštěstí nic společného se stejnojmenným filmem, dojde na koncert klavíristy, který publikum nejprve ukolébá přehráváním prověřeného repertoáru, aby posléze do lidí pustil hudbu daleko nespoutanější. Laurie Anderson provedla v pražské Arše obdobný manévr.
O repertoáru z její ikonické desky Big Science jistě nejde mluvit jako o „spoutaném“, ale o spoutanosti právě jeho ikoničností jistě ano. Jak publikum hlasitě potvrdilo s prvními tóny otvírákové From the Air, Lauriinu avantgardu máme všichni naposlouchanou do nitra našich stárnoucích duší – málokomu v sále bylo pod čtyřicet. Mluvila k nám naše kapitánka a nejdřív to vypadalo, že nás spolu s doprovodnou kapelou Sexmob nevezmou dál než na vyhlídkový let do „písniček z úplně jiného světa“, jak sama přiznala.
Když záhy došlo na milovanou O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku. A stejně tak nebudu lhát, že koncert měl v tu chvíli blíž ke karaoke, včetně projekce čtyřicet let starého videoklipu. Když jsme ale odbavili nostalgii a už trochu únavně obligátní měření decibelů při yokoonovském křiku (z kotle to znělo na solidní výkon, ale představoval jsem si, jak by znělo publikum z generací, které už nikdy nedosáhnou na hypotéku), začalo být daleko zajímavěji.
Jednou z „dobrých rad“, které Laurie Anderson mezi písněmi utrousila, bylo nesnažit se o co nejdokonalejší dílo, nebýt ve svém umění „zdvořilí“. Její kvalitu pak nejlépe doložila rozkošně nezdvořilou a živelnou Walk the Dog, sice z podobně dávných časů jako Big Science, ale na pódiu Archy čerstvou, jako by ji napsala po zvukovce v backstagi. Opakem její naježenosti pak byl prostor věnovaný manželovi: s Lou Reedem zpívajícím ze záznamu zahrála tu jednu povedenou věc z katastrofy jménem Lulu, část táhlého songu Junior Dad, který z hypnotického úvodu pro elektrické housle a Reedův hlas vytekl do kapelního vydovádění se na velvetovský způsob.
Přelévání nálad a poloh nefungovalo celý večer takhle soudržně, ale když ano, podtrhovalo skutečnost, která byla dopředu zřejmá i cenovce na vstupenkách: ježatá žena obklopená jazzmany, kterým jejich newyorská kosmopolitnost čouhala z nástrojů, neztrácí ani čtyři dekády po svých nejslavnějších projektech schopnost své publikum roztančit, okouzlit i dovést k slzám. „Trénujte smutek,“ poslala ještě jednu radu, kterou kdysi dostala od buddhistického učitele. „Ale smutku nepropadejte.“ Díky lidem jako je ona je to snadno představitelné.
Laurie Anderson with Sexmob: Let X=X
21. 11. 2023 Divadlo Archa, Praha
foto © Romana Kovacs
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.
Alžběta Sadílková 15.10.2024
Znechucení a únava nemusí v hudbě působit jen jako karikatura, vztek nemusí být srostlý s násilím. Snad proto do sebe nedělní večer dobře zapadá i jako celek.
Veronika Tichá 15.10.2024
Hradec Králové v posledních letech osciluje mezi kulturní pustinou a energickými snahami oživit místní scénu. Nic není ztraceno aneb Jazz Goes to Town.
Marek Hadrbolec 14.10.2024
„Jenom si vzpomenout,“ křičí Lukáš Bouška opakovaně, zatímco se staré jizvy znovu otevírají a bolavé vzpomínky se derou ven.
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.