Články / Reporty

Neobyčejný maticový klíč (Tool)

Neobyčejný maticový klíč (Tool)

3DDI3 | Články / Reporty | 06.06.2019

Po dlouhých třinácti letech se Tool vrátili do České republiky s předzvěstí nové desky, která by po rocích pilování měla konečně vyjít na konci srpna. Kalifornské uskupení okolo Maynarda Jamese Keenana si dává na své tvorbě záležet. A nebýt obyčejnými se jim dařilo i naživo.

Téměř mystická atmosféra vycházela z úplného zákazu pořizování záznamů na mobilní telefony pod hrozbou vyhození z koncertu. Šlo o dobro věci, aby si všichni mohli vychutnat vizuály i jinak než skrze obrazovky svých dotykáčů, a že bylo na co se dívat. Jednoduchá poloprůhledná bílá plátna natažená v krátkých rozestupech prezentovala obrazy plné plíživých zneklidňujících lidských siluet, bublajících obličejů i cyberpunkových výjevů. K tomu laserová show s „oblačným“ efektem a ve středu pulzující hvězda. Každá píseň měla specifickou estetiku vycházející z videoklipů kytaristy Adama Jonese a i přes propast let fungovala fantasticky. Hororové výjevy v kombinaci s mimořádně barevnou paletou tvořily jeden z nejsilnějších vizuálních zážitků vůbec.

Začalo se na jistotu skladbami Ænima a The Pot a vzrušené chvění na sebe nenechalo dlouho čekat. Parabol a Parabola smetly obavy, jestli to Maynardovi stále zpívá, za Jokera převlečený frontman byl suverénní. Jeho intenzivní vokál, ne uřvaný, naopak tiše melodický byl silným průvodcem vyváženého, emocemi narvaného setlistu. Z každého alba nabídl trojici největších pecek, jen z nejstarší Undertow se dostalo na jedinou. Došlo i na dvojici nových songů Descending a Invincible, které navnadily na zatím nepojmenované album. Dvanáctiminutový behemot Descending s podmanivou kytarovou smyčkou a ezoterickou elektronikou posouvá zvuk kapely beze ztráty osobitosti, klidnější a přístupnější Invincible s působivou basovou linkou pak ještě zvedá očekávání. Kapela se až na jedno, dvě intra nepouštěla do zásadnějších experimentů oproti deskám, čestnou výjimku představovalo Careyho sólo na bicí. Starší skladby jako Stinkfist zní živě dokonce mnohem lépe než na desce, jsou hlubší a procítěnější. Každý tón byl tak, jak měl, každý úder rezonoval, vše bylo matematicky propočítané na minutu.

fotogalerii z koncertu najdete tady

I když jsou pro každou legraci, Tool platí za velké profesionály, kteří s publikem téměř nekomunikují, jen basák Justin Chancellor si neodpustil vtípek a začal – záměrně, nebo omylem (?) – místo Jambi prvními tóny Forty Six & 2. Maynard se zmohl jen na obligátní „Praho!” a u posledního songu povolil mobily. Složení diváků bylo pestré, starší i mladší generaci odlišovala pouze touha po pohybu. Omladina poskakovala v podivných melodických záškubech, ti další brali Tool jako prostor k přemýšlení a poslechu náročnějších kompozic, nikoliv jako možnost fyzického vybití. Na to jsou tady obyčejnější kapely.

Tool si drží výsadní postavení klidné vyrovnanosti v uspěchané době, která jim příliš nenahrává. O to je jejich výpověď cennější. Obrysy členů kapely na pozadí tekoucí lávy se vypálily do mozku a zůstanou tam jako vítaný parazit.

Info

Tool (us)
4. 6. 2019 O2 Arena, Praha

foto © Filip Kůstka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace