Klára Šajtarová | Články / Recenze | 14.05.2024
Belgické „komando smrti“ Doodseskader se po roce a půl nelítostně vrací s novou deskou a pomocí svých pěstí (viz song I Ask With My Mouth, I‘ll Take With My Fist) si bere opravdu všechno. Po debutovém Year One (2022) a EP MMXX: Year Zero (2020) je toto významný posun vpřed. Baskytarista Tim de Gartier (Amenra, Every Stranger Looks Like You) a bubeník Sigfried Burrougs (Kapitan Korsakov, PAARD a The K.) představují nekompromisní zvukovou sílu, která posluchače prohodí skleněnými dveřmi a rozhodně na něm nezanechá pouze povrchové šrámy.
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy hip hopu, metalu, hardcore punku, rapu a dokonce i sludge, které se prolínají a tvoří unikátní hudební směs. A aktuální album Year Two toto dále rozvíjí, což názorně demonstruje už druhá skladba The Sheer Horror of the Human Condition, v níž se zastřený grungový vokál a méně výrazná melodie střídají s maniakálním řevem ve vyhroceném refrénu. V podobném duchu se nesou i Pastel Prison a Bone Pipe, u kterých je už ale mnohem hmatatelnější vliv rapu. Ačkoliv na první poslech může celé album působit velmi tvrdě až nezlomně, je skrz naskrz protkané nitkami melancholie a prvky postmetalu ve skladbách jako Innocence (An Offering) nebo Peine. Členové projektu nezapřou své belgické kořeny ve zmíněné I Ask With My Mouth, I’ll Take With My Fist, kterou dokresluje rapová část ve vlámštině.
Doodseskader se dravě ponořili do hlubin svých pocitů a dotýkají se posluchačů na osobní úrovni, každým bouřlivým riffem vyzývají k sebereflexi. Jedním z hlavních témat je izolace jedince ve společnosti, stojící proti touze po přijetí ostatními („But nothing’s really changed except for me“), když vykoupením je neustálá snaha po sebezdokonalování a osobním úspěchu. S každou skladbou dokáží vtáhnout do světa vnitřních konfliktů a emocionálních rozporů, které nikomu z nás nejsou cizí a které často zůstávají skryté pod povrchem. Na jedné straně se objevuje křehkost a zranitelnost, na druhé straně agrese a syrová brutalita, které spolu vedou fatální zápas. Jediná cesta z „pastelového“ vězení-utrpení je se naplno a bez jakýchkoliv zábran vykřičet.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.