Lukáš Grygar | Články / Reporty | 12.12.2019
Středa dopoledne, hraje mi Neil Young, deska Broken Arrow, kterou zakládající kytarista Planes Mistaken for Stars považuje za trestuhodně nedoceněnou. Matt Bellinger se před dvěma lety oběsil v cele, kam ho dostaly krádeže, nedovolené ozbrojování a duše zčernalá fetem. Když na něj v úterý od své kytary zavzpomínal Gared O’Donnell, propojily se vesmíry způsobem, jakým to na výletech za milovanými kapelami chcete. Planes Mistaken for Stars mají sytou minulost, berlínská Cassiopeia ji má taky. Kapela, kterou jsem nepočítal, že někdy uvidím naživo, tu spustila Clean Up Mean a zatmelila moje díry v srdci, zející po už nekoncertujících Leatherface – těm před lety umřel kytarista Dickie Hammond.
Planes mají v krvi Black Flag, ale i díky O’Donnelově vokálu často zní právě jako sunderlandská legenda. Punkový faktor zároveň berlínskému večeru scházel, i když absence pitu šla na vrub spíš zvuku, který se po úvodních a skvěle sypajících Wolves Like Us bůhvíproč rozlil jako převrhnuté pivo. Klíčové ataky jste museli spíš odezírat ze stage, než si je prožívat celým tělem: hned druhá End Me In Richmond měla být splněným snem, ale její energie provalila zdmi skromného sálu, aniž by nás rozsápala na zpocené cáry. So fuck your standing still? Škoda i proto, jak nádherně to hrálo norským Wolves.
Ne snad že by Planes cokoli flákali – nemám srovnání s časy, kdy „their equipment was held together with duct tape and dried sweat“, ale takhle živelné kapele se ta dvacítka na krku věří jen s obtížemi. Bylo fuk, jestli sáhli do bezmála dvacet let starého debutu Fuck With Fire nebo do zatím poslední, tři roky staré Prey. Prasklou strunu na kytaře Chucka Frenche (znáte z Wovenhand) překlenul Gared improvizovaným Tomem Waitsem a připomenul, že PMFS stojí mezi scénami přesně tak, abyste se cítili komfortně, když sami nekotvíte v žádné.
„Nikdy nejste doopravdy sami, vždycky se můžete někomu svěřit,“ připomenul pak z pódia a neznělo to ani zdaleka tak pateticky, jako se to čte. Minimálně jsem během setu úspěšně zapomenul, že mi v Praze visí práce, v Berlíně nefunguje platební karta a že někteří kamarádi sami zůstali. Právě na takovéhle koncerty se vyráží i za ně.
Planes Mistaken for Stars (us) + Wolves Like Us (no) 10. 12. 2019 Cassiopeia, Berlín
foto: archiv Planes Mistaken for Stars
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.