Ondřej Oharek | Články / Recenze | 20.02.2022
Jane Campionová se prosadila filmem Piano (1993), za který jako vůbec první žena obdržela Zlatou palmu v Cannes. Její snímky se vyznačují jemnou kresbou komplikovaných postav a důkladnou studií světa žen. Po seriálu Na jezeře (2013-2017) se vrací k celovečernímu formátu, a to adaptací stejnojmenného románu Thomase Savage z roku 1967.
Příběh se odehrává v Montaně roku 1925. Bratři Burbankovi jsou úspěšní rančeři, Phil drsným chlapákem, George nenápadným kliďasem. Vše se změní, když se George ožení s vdovou Rose, která se i se svým náctiletým synem nastěhuje k nim domů. Pro macho kovboje Phila je představa ženské domácnosti noční můrou…
Propojení dvou různých žánrů – vztahového dramatu a westernu – je jednou z předností filmu. Panoramatické záběry nespoutaných prérií střídající se s tmavými interiéry upozorňují na střet mužského a ženského světa. Jenomže ve chvíli, kdy se agresivní rančer Phil začne sbližovat s citlivým a jemným Peterem, přestávají být tyto hranice jasné.
Hlavní postava, kterou v životním výkonu představuje Benedict Cumberbatch, není zas tak jednoduchá – za image tvrdého kovboje jsou dávná traumata. Philova komplexita se projevuje v kontaktu s dalšími postavami, zejména s Peterem, a skrytá homosexualita, kterou toto setkání probouzí, je dalším střípkem do rozpadajícího se ideálu „pravého“ muže.
Právě maskulinita a její podoby jsou hlavním tématem filmu. V obecné rovině ukazuje na masky, pomocí nichž se člověk brání před nepřátelským světem, až se zříká svých tužeb. Jenomže ani sebezapření nedokáže potlačit pudy. Philova potřeba dominovat pramení z jeho křehkosti, je to síla slabosti. A podobná odhalení lze pozorovat u ostatních postav. Jejich prožívání a vnitřní motivace se mění, což je vede k překvapivým rozhodnutím. Důsledky činů směřují k nečekaným zvratům a zdrcujícímu finále.
Jane Campionová potvrdila, že vyniká ve vykreslení vnitřních konfliktů. Vypráví tlumenými obrazy, jejichž prchavost nutí k pečlivému sledování. Klíčem k uchopení mnohoznačného snímku může být jeho název, přejatý z biblických Žalmů: „Vysvoboď mou duši od meče, mou jedinou z moci psů!“
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.