Články / Reporty

Omračující Gregory Porter & Band

Omračující Gregory Porter & Band

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 01.12.2013

Solo Colours, série samostatných koncertů pod hlavičkou megafestivalu, zřejmě s konečnou platností povyšuje Colours of Ostrava na světovou úroveň. Mít takovéto podpůrné události znamená luxus, který upevňuje silnou pozici Colours nejen jako letní akce, ale jako zásadního kulturního činitele. Koncert Jaga Jazzist s filharmonií byl bohužel odvolán, proto byl Gregory Porter první, kdo v této bohulibé sérii stavbu roku poctil. Tím spíš byla atmosféra v Gongu slavnostní. Večer měl vážnost a jiskru a věděl o ní i Porter, který vyjádřil radost nad entuziasmem v sále a publiku se odvděčil ryzím a jímavým výkonem.

Syn kazatelky z předměstí vystoupil se svým dlouhodobě stabilním kvartetem, v němž jsou umně rozložené síly. Pianista Chip Crawford a kontrabasista Aaron James tvoří pravé křídlo: umírněný doprovod a vynikající piáno čerpající sóla ze zlatých časů jazzových klasiků. Po Porterově levici bubeník Emanuel Harrold a především neortodoxní, až extravagantní saxofonista Yosuke Sato. S příslovečnou asijskou pečlivostí nabourával okraje melodie a vytvářel vlastní, neskutečně rychlé a hutné aranžmá v ohromujících frekvencích. Jediným opravdu ztichlým okamžikem byla píseň Wolfcry, pouze s melancholickým a něhou překypujícím piánem. Koncert ale vynikal spíše soulově-swingovým rytmem. Porter představil skladby ze všech svých tří alb: Painted on Canvas, On My Way to Harlem, 1960 What?, nejvíce pak z poslední desky Liquid Spirit: mimo titulní zazněly i písně Free, No Love Dying či Hey Laura.

Překvapením večera byla obsazenost sálu: umělec, který dobyl Brooklyn a těší se za svou krátkou kariéru nebývalé úctě, Gong nevyprodal. Přesto se nechal přesvědčit aspoň k jednomu přídavku, fenomenální baladě Be Good, jíž završil celkový dojem vyzrálého autora. Porter má neskutečnou sílu v hlase i srdci, ale užívá ji s uvážlivou moudrostí. Pohled na něj ve mně vyvolával pocit, že pohlížím na hrdinu budoucích generací. Zatímco svět neurvale tleská vykřičenému Robiemu Williamsovi, který neudělal nic víc, že posté přezpíval pár swingových evergreenů, Porter zosobňuje eleganci a šarm velkého skladatele i interpreta. Proto je a bude miláčkem kritiky i jakéhokoli publika.

Info

Gregory Porter (usa)
29. 11. 2013, Gong, Ostrava

foto © Matyáš Theuer

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace